3.6

Hemligheten i deras ögon

Den nyligen pensionerade utredaren Benjamín Esposito börjar skriva på en roman om ett fall från det förflutna som han inte kunnat släppa. 1974 våldtogs och mördades en ung nygift kvinna i sitt hem medan hennes man var på sitt jobb på en bank. Esposito blev ansvarig till att utreda brottet. När den unge Esposito tittar in i ögonen på en man på en bild i den mördade kvinnans skolalbum tror han sig ha funnit mördaren. Jakten på honom blir en personlig besatthet som tar honom och hans duktige men opålitlige alkoholiserade partner in i riskfyllda situationer.

Originaltitel El secreto de sus ojos
Alternativ titel The Secret of Her Eyes, The Secret in Their Eyes
Regissör Juan José Campanella
Manus Juan José Campanella, Eduardo Sacheri
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Guillermo Francella, Mario Alarcón, Javier Godino, José Luis Gioia, Carla Quevedo, Bárbara Palladino, Rudy Romano, Alejandro Abelenda, Sebastián Blanco, Mariano Argento, Juan José Ortíz

Skapad 2019-11-09 av Jules4893
Historien utspelar sig år 1974 då Benjamin Esposito, utredare i Buenos Aires, får ansvaret för en utredning av ett speciellt fall om en våldtäkt och mord på en ung kvinna. Tillsammans med sin v...   Läs mer »

RustyFilm
2022-10-21
Miljö är Buenos Aires och historien berättas med ett antal tidshopp mellan 70-talet och 90-talet. Det är en mycket engagerande thriller. Benjamin Esposito (Ricardo Darín) är huvudaktören. En brottsutredare som under nittiotalet gått i pension. Efter sin pensionering börjar han skriva en bok med handling om ett av sina då 20 år gamla mordfall. Därav klippen mellan 70 och 90-talet. Att se filmen ger förresten lite samma känsla som att läsa en bok. Karaktärsbeskrivningar och plot är skönt detaljerade och djupgående. Det handlar om mordutredande, kärlek och massor av stora känslor. Regissör är Argentinaren Juan José Campanella (en helt ny bekantskap för mig).
annri9
2017-06-23
När jag hade sett denna filmen och kom hem o började berätta för sambon så sa han ganska snart. Säg inget mer, jag ska se den imorrn. En film att se om. Stark och fascinerande film.
Volantis
2017-01-23
Tänk om fler deckare kunde vara så här komplexa och mångfacetterade. Och denna film är också fantastiskt fint fotad - scenen på fotbollsarenan är sanslöst skickligt gjord, för att nämna en.
AlbinWesley
2016-02-23
Fasligt fin film. Trots att den inleds väldigt passionerat i en kärlekshistoria får man väldigt tidigt känslan av kriminalthriller. Sen går det tillbaka. Det står åter tydligt att att själva detektivdelen är högst sekundär bakom en fantastiskt film om mänsklighet och tillgivenhet. Sällsynt bra.
Murvel48
2016-01-18
Det var länge en stark fyra men det fantastiska slutet lyfter filmen till en femma.
Adoniram
2015-11-29
Har hört mycket positivt om den här filmen och förstår varför. Otroligt att man kan få in så många starka scener i en och samma film, många vinklingar och snabba vändningar i storyn när man trodde allt var klappat och klart. Duktiga skådisar, förstås. Inga ingredienser som fattas i vad som gör en bra film.
BrutusBeefcake
2015-10-20
Bra och stabil deckare som saknar det där lilla extra. (9/15)
DiMMUBoRGiR
2015-05-31
Mysig, lång och bygger på samtal, dialog och relationer... en typiskt bra formel för att skapa en riktigt bra och tät film. Tyvärr försvinner den yttersta magin och känslan för mig eftersom att jag inte förstår språket och därmed nyanserna. Det är lite synd, för det här är en väldigt trevlig och sevärd film. Stark 4:a!
DIProgan
2015-01-24
Typisk spansk jiddrig torrhet. Tog sig lite mot slutet annars hade det vart etta.
2015-01-11
Denna Oscarsvinnande film för bästa utländska film erbjuder och levererar verkligen det mesta av filmens alla genrer och det förutom fantastiskt skådespel, ett regiarbete med nyanser och ett manus som glädjer.