El Retorno del Hombre-Lobo

En fager häxa väcker vampyren Elizabeth Bathory, som brukade bada i oskulders blod för att behålla sin ungdom, till liv under en magisk ritual. Samtidigt vaknar även Waldemar Daninsky, en mild man som dessvärre förvandlas till varulv under fullmånesnätter, från sin femhundraåriga slummer.

Originaltitel El Retorno del Hombre-Lobo
Alternativ titel Night of the Werewolf, Return of the WolfmanThe Craving
Regissör Paul Naschy
Manus Paul Naschy
Genre 80-tal, Skräck
Skådespelare Paul Naschy, Julia Saly, Beatriz Elorrieta, Silvia Aguilar, Azucena Hernández, Pilar Alcón, Narciso Ibáñez Menta, Alexia Loreto

Skapad 2019-11-09 av Rubbermonster
Jag ville verkligen gilla den här filmen, det är det som gör besvikelsen så stor... Paul Naschy även känd som Jacinto Molina har haft en lång karriär inom spansk skräck och många filmer han ...   Läs mer »

2022-05-17
Gotiskt och stämningsfullt så det räcker när Naschy tokar ur som varulv - här i en strid mot bla en vampyr. Hopplöst föråldrad redan när den kom då den snarare ser ut att vara gjord minst 10 år tidigare. Men Naschy's filmer är alltid okej och visst finns det mycket charm i dessa gamla spanska skräckisar.
2017-05-07
En snurrig och besvärlig blandning av hopplös varulvskalkon och vampyrfilm med drag av Rollin. Finfin förvandlingsscen när Naschy går loss på inredningen och sparkar på elden. (7-/15)
ItalyErik
2017-03-16
Våldsamt gotisk!
idd
2012-11-12
Många riktigt tjusiga scener utlovas!!
Ondskapt
2012-09-16
Visst, manus har man inte brytt sig värst mycket om, men jösses vad man krämat på med scenografi och annat gött här. Naschy är skön som varulv/människa och ger klart en charm till filmen, men eloge ska även den kvinnliga huvudrollen ha, som förutom att vara ruskigt söt, gör bra ifrån sig. Fina effekter, fräna fighter och ett stundtals bra tempo (lite slött ibland).
schramm
2011-08-23
Handlingsmässigt så är det under all kritik, men jäklar vilken stämning och vilka scener som vi bjuds på. Hammer möter Blind Dead. Typ. Med bättre handling hade hjulat av glädje!
akalliaridis
2009-08-03
"Rekommenderas att kämpa sig igenom" är en svårbetygsatt kategori, men ändå. Frustrerande total avsaknad av tempo, men samtidigt ganska gott om lysande ögonblick.
Rubbermonster
2008-03-23
Jag ville verkligen gilla den här filmen, men det blev en stor besvikelse. Manuset är uselt, skådespeleriet fruktansvärt ojämnt och det är alldeles för lite blod och naket!