3.2

El Medico - historien om Cubaton

I en dokumentär fylld av rytmer och det kubanska gatulivets danser följer vi läkaren Reyniers strävan mot sin stora dröm. Under artistnamnet El Medico vill han sprida sin musik över världen och bli en stjärna. När han träffar den svenska musikproducenten Michel och slår igenom med hiten "Chupa chupa" öppnar sig möjligheterna, men samtidigt hopar sig problemen. I Kuba ska doktorer arbeta i revolutionens anda och Reynier tillåts inte lämna landet. Dessutom vänder hans mamma honom ryggen när hon får se hans sexistiska musikvideor.

Originaltitel El Medico: The Cubaton Story
Regissör Daniel Fridell
Genre Drama, Dokumentär, 2010-tal

Kreepy
2013-12-25
Miglis frammålas som väldigt osympatisk. Lite som den onde kapitialisten. Vilket är lite ironiskt då han hade en stor del i produktionen (om man nu undersöker eftertexterna). Och ibland kändes det som en karikatyrbild. Där Miglis var den här västerländska kapitalisen som hade ett dollar-grin, och där Reyniers själv framstod som den gode kommunisten med framtidsdrömmar och sitt solidariska tänk. Snyggt hursomhaver! Och det är kul att veta att Fridell stod för filmer så som Sökarna och 30:e November.
papa_schack
2013-08-05
Sällan skådat någon mer osympatisk människa som Michel Miglis. Hemskt att se honom förstöra för El Medico. Snyggt med de historiska klippen som blandas in.