2.7

Eisenstein in Guanajuato

År 1931 reser den sovjetiska filmskaparen Sergei Eisenstein till Mexiko för att spela in en ny film.

Originaltitel Eisenstein in Guanajuato
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre 2010-tal, Biografi, Komedi, Romantik
Skådespelare Elmer Bäck, Luis Alberti, Maya Zapata, Lisa Owen, Stelio Savante, Jakob Öhrman, Raino Ranta, Rasmus Slätis, Alan Del Castillo (röst)

emilstjernholm
2015-12-10
En allt annat än konventionell biografisk film där Greenaway zoomar in på en särskilt formativ period i Eisensteins liv, tiden i Mexiko. Greppet fungerar väldigt bra, istället för att bygga ett narrativ kring höjdpunkterna i hans liv får vi inblick litegrann på tvären, en slags "slice-of-life"-historia. Fotot håller hög klass och jag njuter av de snygga referenserna till Eisensteins mästerverk. Det enda som jag är kluven till är Elmer Bäcks rollprestation. Ibland spelar han över, ibland känns det mer jordnära.
Zipper
2015-09-02
Fantastiskt snygga färger och foto, men jag fattar verkligen inte varför det ska vara så mycket greenscreen och fula bakgrunder. det drar bara ned en annars visuell karamell. Storyn är väl sådär, Elmer Bäck pratar mycket och spelar över. När han drar tillbaka blir det fint ändå, trots att hans karaktär i mångt och mycket är en karikatyr.
Kajanus
2015-09-02
Greenaway på en odyssé i Mexico utan något driv i narrativet eller ens något att berätta. Överambitiös, naken och onödig. Men visuellt är den läcker.