2.5

Eileen

Eileen är en timid ung kvinna som lever med sin alkoholiserade far och arbetar på ett ungdomsfängelse i Massachusetts. När en blond tjusig psykolog anländer till fängelset tänds någonting inom Eileen. Hon dras till den vackra, starka och suggestiva äldre kvinnan och det blir ett uppvaknande som leder in på moraliskt tveksamma territorier.

Originaltitel Eileen
Regissör William Oldroyd
Manus Luke Goebel, Ottessa Moshfegh
Genre Drama, Mysterium, 2020-talet
Skådespelare Thomasin McKenzie, Anne Hathaway, Shea Whigham, Sam Nivola

PeterTheW
2024-03-29
Välspelad men märklig. Hittar liksom inte tonen och känns rätt menlös på nåt sätt. Vändningen i slutet känns forcerad.
HerrNenne
2024-02-01
Helt sjukt tråkig. Enda som roar det minsta är McKenzies misslyckade accent.
Rixn
2024-01-30
En sådär film och slutet var konstigt och abrupt, men så läste jag en förklaring på nätet och då blev filmen riktigt bra. Jag borde ha gjort kopplingen själv.
karlmats
2023-11-16
Helt ok stämning rakt igenom men jag vet inte om McKenzie lyckas bära upp den här filmen. Hathaway imponerar mer men stora delar av filmen bara passerar utan att jag blir speciellt engagerad. När filmen väl tar en ny vändning känns det inte speciellt organiskt utan mer som ett hopkok till manus utan någon större genomtänkt idé. Många verkar jämföra Eileen med Carol som jag också såg på Stockholms Filmfestival fast redan 2015, i jämförelse står sig den här filmen ganska slätt. Men det är välgjort och 2an är hyfsat stark även om den känns som en besvikelse.