2.8

Efter revolutionen

Paris tidigt 1970-tal. Studentrevolten i maj 1968 är avslutad men idéerna och upproret lever kvar. Gilles, en ung student med spirande konstnärsdrömmar, är fullt upptagen av tidens politiska strömningar och tillsammans med sina vänner engagerar han sig i fullt i kampen för ett annat samhälle. Deras aktioner blir allt mer radikala och när ett bråk med några säkerhetsvakter går överstyr ställs gruppen inför en rad personliga och kärleksrelaterade val.

Originaltitel Après mai
Alternativ titel Something in the Air
Regissör Olivier Assayas
Manus Olivier Assayas
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Clément Métayer, Lola Créton, Felix Armand, Carole Combes, India Menuez, Hugo Conzelmann, Martin Loizillon, André Marcon, Johnny Flynn, Dolores Chaplin, Laurent Ramacciotti, Mathias Renou, Léa Rougeron, Philippe Paimblanc

andmoreagain
2020-02-25
Bra men verkligen ingen höjdarfilm. Inte ofta man får se Thommy Berggren samt höra Captain Beefheart i samma film.
RustyFilm
2019-07-10
Regisör Oliver Assayas berättar här en kulturpolitisk historia om en gruppering franska medelklassungdomar. En gruppering i mycket tidstypisk stil som med en näst intill nedlåtande attityd engagerar sig i arbetar-klassens usla villkor. En arbetarklass som de själva inte är förankrade i, men man ska nog inte kritisera detta för dagens ungdoms intresseprioriteringar är ju ofta betydligt värre. Det hela utspelas i Paris tidigt 70-tal (efterdyning till revolterna -68). Varken historien eller karaktärerna griper mig nått speciellt. Men miljöer, klädsel, musik är mycket tidstypisk och stämningsfullt utfört, snyggt. Det är även gott om vackra kärleksmöten, drogmissbruk och flummiga ungdomar. Och mycket filmande genom skira dundergröna buskage ere.
Dream
2018-09-14
Lite tråkigt att det bara handlar om tiden efter revolutionen, hade gärna sätt själva "Studentrevolten" i samma film med, då hade det varit mer intressant, men bortsett från det är det ganska bra. Härligt att det fanns ungdomar som faktiskt kämpade för något, en förändring! Istället för att sitta på sina arslen och gnälla på Facebook som en majoritet människor gör idag.
Albion
2018-09-13
Jag blev knockad av det här. Det är ofta något speciellt med filmer om ungdomar i brottningsåldern mellan tonåren och vuxenvärlden men här är det så mycket mera. Det här var en väldigt speciell tid med vänsterupproren och miljön känns klockren och äkta så som Assayas själv minns den där tiden. Kampen för idealen med kulturen som vapen och brottningen mellan den stökigt skitiga idealismen och den banala realismens kommersiella erövringståg speglas så slående. Underbara karaktärsbeskrivningar rakt över. De beskriver så bra kampen mellan idealen och kärleken som inte nödvändigtvis spelar i samma match. Här finns en underbar och oväntad referens till Bo Widerbergs nära på bortglömda pärla Joe Hill där Tommy Berggren syns sjunga mitt i en revolutionär scen i den filmen. Därtill underbart soundtrack, inte minst avslutningen Decadence med Kevin Ayers. Detta mina damer och herrar var min första 5;a, på väldigt länge och jag är så glad. Och så ser jag att den går på SVT redan ikväll! Se den.
Memmem
2016-01-23
Drama utan röd tråd. Spela in tre filmer: Den första om vilsna gymnasieungdomar som drömmer om en annan värld och som luras att tro att denna värld kan åstadkommas genom våld, vandalism och propaganda. Den andra filmen om missbrukande av narkotika och tobak. Den tredje filmen om spirande men sedan spruckna konstnärsdrömmar. Klipp varje film i bitar om några minuter, tejpa sedan ihop bitarna slumpmässigt till en enda film, och voila, du har fått receptet på "Efter revolutionen". Denna film handlar inte alls om tiden efter någon revolution, utan om tiden efter en (student)revolt. Det bästa med denna film är bildsättningen. Bilder från en smal väg genom en skir, ljusgrön skog, med nedhängande grenar i förgrunden ger ett djup i bilden. Bilder från Florens, över floden Arno och med Ponte Vecchio i bakgrunden ger ett djup i tanken. Skådespelarinsatserna är väl medelmåttiga. Musiken är skränig. Det röks i alla scener. Betyg: 2-
Brouhaha
2016-01-15
En film om knarkande, kriminella hippies. Eller fransmän, som vi ofta kallar dem. En trevlig film, och alltid kul med lite omväxling från den typiska Hollywoodrullen.
bubblo
2014-08-03
Hade nog gett den toppbetyg om jag vore i samma ålder som huvudpersonerna. Det blir lite tablåartat och redovisande, nästan övertydligt när filmen vill fånga en hel epok och dess utveckling.De drömska bilderna blir nästan reklamfilmsaktiga.
Spidde
2013-11-17
Hade förväntat mig en bra film om ett intressant ämne, men mer seg och ofokuserad film får man fan leta efter. Antar att syftet var att skildra vilsna kids som slarvade bort allt vettigt och flummade till det ordentligt. Men hela filmen känns bortflummad också. Bitvis obegriplig och tråkig som fan. Outhärdlig psyche-musik.
auragolf
2013-09-05
Ett nog så intressant och engagerande drama om flummigt folk på studentrevoltens tid. Också intressant som ungdomsfilm och därför kanske också intressant för dagens tittare. Speciellt intressant är "Après mei" kanske just som historiskt "dokument". Däremot är filmen inte det bästa Olivier Assayas gjort.
LefthandLuke
2013-08-29
2:a om man ser personerna som föremål för parodi på sin tid, 1:a om man letar efter riktiga människor