Edvard Munch

En biografi över Edward Munchs liv mellan åren 1884 och 1894, då Munch inledde sitt karakteristiska expressionistiska måleri och etablerade sig som en av Europas mest kontroversiella konstnärer.

Originaltitel Edvard Munch
Regissör Peter Watkins
Manus Peter Watkins
Genre Biografi, Drama, Fantasy, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Geir Westby, Gro Fraas, Eric Allum, Amund Berge, Kerstii Allum, Inger-Berit Oland, Susan Troldmyr, Camilla Falk, Gro Jarto, Johan Halsborg, Kåre Stormark, Alf Kåre Strindberg, Iselin von Hanno Bast, Morten Eid, Knut Kristiansen, Anne-Marie Daehli

Frankish
2020-01-02
Jag förbryllas av detta ihopkok av rörliga kollage och dokumentärberättande. Hade inte innehållet fascinerat mig hade formens bärkraft brustit väldigt snabbt. Vanligtvis föredrar jag form framför innehåll, för mig bär det ena upp det andra mycket mera effektivt och gripande än omvänt. Jag skräms lite vid tanken på vad en formens mästare skulle kunna göra med Munchs liv och samtid. Att det ändå landar i en svag fyra beror på att formvalen känns modiga och sökande, även om det utifrån mig inte träffar rätt. Det är för mycket ett mellanting och känns mera tafatt hoppande och upprepande än psykotiskt och nervkittlande. Jag tänker på Lukas Moodyssons Ett hål i mitt hjärta som berättar en mycket mera koncentrerad historia, vilket gör det lättare, men som också är mera träffande. Ett annat exempel som lyfter en berättarform med likheter till skyarna är Slakthus 5 av Kurt Vonnegut. Jag har dock inte vågat se filmen ännu på grund av mina farhågor kring vad som skulle krävas för att överföra detta verk från bok till film. I bokform är det ett mästerverk som genom sin form bär berättelsen in till varje cell, samspelet är oemotståndligt och extremt effektivt. Den använder dessutom humor, vilket gör att en orkar investera mera själv och ta in allting djupare. Jag minns inte om jag skrattade en enda gång under de dryga tre och en halv timmarna med Munch och i ren självbevarelsedrift for min fantasi iväg på villospår då och då. Lite irriterande att behöva spola tillbaka och tappa rytmen. Den här filmen är långtifrån det mästerverk den skulle kunna vara, men absolut inte slöseri med tid.
emilstjernholm
2016-07-25
Återigen lyckas Watkins imponera på mig. Det är inte bara att filmen är innovativ rent formmässigt, man skulle väl kunna beskriva filmen som en slags metadokumentär biopic, utan fotot, musiken (lägg märke till avbrotten och tystnaden) och skildringen av Munchs konstnärliga process imponerar.
Salvation_Mind
2014-11-04
Annorlunda berättad, jag gillar't.
Lillaprinsen
2013-05-10
Klart det spelar roll, när de höga betygen är med i leken spelar allt roll! Jacks invändning är riktigt skarp även om jag tycker att det är en bra sak att Watkins gjort någonting annorlunda än vad Munch skulle gjort. Har man gjort en biografi som biografi-objektet ger tummen upp åt så har man ju misslyckats. För att hoppa till någonting annat så var filmen fasligt givande på alla sätt, för att vara en film som tillämpar traditionella dokumentära formgrepp är den något av det extremaste i info-input man kan tänka sig. Ska man ta sig längre får man väl börja arbeta med direct cinema och då förlorar man ju någonting annat.
Sznax
2013-05-10
Det rätta sättet att göra en biografi på, spelar inte någon roll om vem. Betyg 9.7
TheJack
2013-05-09
Nog för att det är en fantastiskt rik kontextualisering och skildring av Munchs konstnärskap och hans samtid, men trots att dokumentärformen fyller en funktion som jag till viss del uppskattar, så tycker jag ändå att det är ett ganska problematiskt sätt att förhålla sig till historia och verklighet; och kanske inte heller det bästa sättet att närma sig Munchs konstnärskap eftersom han strävade efter ett uttryck bortom den typ av realism som filmen i åtminstone ganska stor utsträckning anammar. Men med de sagt så var den ju fin och väldigt givande. Jag vet inte om jag någonsin sett en film där målandet känts lika fysiskt som det gjorde här.
skit_samma
2012-05-31
Tveklöst en femma. Bland det bästa jag sett.
Ima_Tree
2011-10-04
Mycket intressant och stämningsfullt porträtt, om än väldigt grått och dystert. Kan nog växa till en femma för mig.
hairofthedog
2011-08-15