3.5

Education

Historien följer tolvårige Kingsley som upptäcker att han ska skickas till en skola "för barn med speciella behov". Hans föräldrar, distraherade av dubbla jobb, blir varse om att flera svarta barn råkat ut för samma slags inofficiella segregeringspolicy.

Originaltitel Education
Alternativ titel Small Axe
Regissör Steve McQueen (III)
Manus Steve McQueen (III), Alastair Siddons
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Kenyah Sandy, Sharlene Whyte, Tamara Lawrance, Daniel Francis, Josette Simon, Ryan Masher, Naomi Ackie, Jairaj Varsani, Aiyana Goodfellow, Tabitha Byron, Jo Martin, Nathan Moses, Kemal Sylvester, Kate Dickie, Stewart Wright, Nigel Boyle, Roshawn Hewitt, Adrian Rawlins, Jade Anouka

2021-05-26
Fin avslutning som rycker upp en smula och utgör den näst bästa delen av Small Axe-sviten. Ändock bara en trea. Så vad kan man säga om sviten som helhet? Jag vet inte, den är väl okej, men jag förstår inte riktigt varför det blev fem separata filmer av det hela. Hade det inte blivit både mer storslaget och mer filmiskt om man klippt ihop alla delarna och gjort en längre film där alla fem berättelser löper parallellt? Det tror jag hade blivit mycket bättre, och filmerna hade inte känts lika mycket som samma film flera gånger om, utan hade speglat varandra på en snyggare sätt. Nu tycker jag mest det är fyra helt okej korta TV-filmer, plus en riktigt bra (Lovers Rock). Jag har aldrig tyckt McQueen har varit en sådär suverän regissör som han ofta hyllas för. Den här ändrade inte min uppfattning. Småtrevlig filmsvit, men överskattad och lite väl simpel i sitt berättande.
Tonti
2021-03-10
En vacker hommage till diskbänksgenren. Känslig och fin.