2.7

Edmond

Den desillusionerade New York-affärsmannen Edmond Burke har fått nog av sitt tomma överklassliv och bestämmer sig för att göra ett vilt uppbrott. Det leder till en mörk och våldsam resa mot självinsikt på de mörka bakgatorna i The Big Apple.

Originaltitel Edmond
Regissör Stuart Gordon
Manus David Mamet
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare William H Macy, Julia Stiles, Rebecca Pidgeon, Mena Suvari, Joe Mantegna, Bokeem Woodbine, Bai Ling, Jeffrey Combs, Denise Richards, Dylan Walsh, Russell Hornsby, Jack Wallace, Debi Mazar, Aldis Hodge, Dulé Hill, Matt Landers, Vincent Guastaferro

BarryHero
2019-10-11
Finns bättre filmer på temat även om William H Macy gör en bra insats. Inte helt enkelt att förstå poängen i filmen men den är mörk och stundtals jobbig att titta på. Tyckte att dialogen kändes speciell och insåg efteråt att filmen byggde på ett David Mamet-manus - som Quentin Tarantino har jämförts med dialogmässigt.
Ghostface
2018-11-01
Filmens ton inleder som en mindre kusin till Taxi Driver där gatorna är skoningslösa, dyra (blinkning till filmen) och neonfärgade. Det börjar väldigt bra och tragokomiskt men händelseutveckling för in filmen på onödiga sidospår. Störande.
Johjt
2017-03-26
Skit
2014-11-22
På 70-talet hade vi Robert De Niro I "Taxi Driver", på 90-talet kom Michael Douglas i "Falling Down" och nu kommer här William H Macy i "Edmond". Alla tre filmerna är bra exempel på när problemfyllda män möter världens absoluta sämsta sidor och inte klarar det utan att bli lite galna... Macy är fantastisk liksom hans scener med Julia Stiles.
RobinsTaste
2013-10-18
Känns skumt som fan att Stuart Gordon har gjort denna skitrullen. Långsam och osympatisk med en störande grinig gubbe som letar efter en billig hora i hela filmen. Bara irriterande...
AlbinWesley
2013-07-06
Att alla (eller många, då) vill få det till att detta skulle vara nåt slags stöld från Falling Down är rätt banalt med tanke på att pjäsen filmen baseras på skrevs långt innan den filmen. Snarare är nog Falling Down inspirerad av den. Men ändå, efter att ha sett Falling Down måste jag nästan sänka betyget ett steg på denna. Även om den har många delar och poänger jag tycker att den framhäver på bättre sätt än den andra nämnda filmen, så träder även vissa brister fram, som jag tidigare inte tänkt på. Men det är fortfarande en av mina favoritfilmer, så det så. Och nu var det jag som gjorde jämförelsen med Falling Down, där ser man.
JimCarrey
2012-12-03
En kille som flippar ut på ett ganska trovärdigt sätt. Hans "funderingar" känns tyvärr väldigt platta, men en del riktigt roliga scener.
Kulturgam
2012-01-22
Obehaglig som fan stundtals. Macy spelar riktigt bra, som alltid.
martineden
2011-06-15
Alltså, detta är verkligen välgjort och jag tycker Macy är bra i huvudrollen. Scenerna är välregisserade och det känns verkligen som ett kvalitativt hantverk. Tyvärr känns helheten alltför splittrad och de separata komponenterna lyckas inte riktigt fogas samman. Helheten är sådär. 2+
svyturus
2010-12-04
skön film med oväntat slut