3.4

Bortom bergen

Alina återvänder till Rumänien från Tyskland i hopp om att hennes barndomsvän Voichita ska följa med henne tillbaka. Men Voichita har funnit Gud och bor numera i ett ortodoxt kloster. Alina kan inte förstå sin väns val och försöker på alla sätt vinna tillbaka Vochitas tillgivenhet.

Originaltitel Dupa dealuri
Alternativ titel Beyond the Hills
Regissör Cristian Mungiu
Manus Cristian Mungiu
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Valeriu Andriuta, Luminita Gheorghiu, Doru Ana, Nora Covali, Teodor Corban, Liliana Mocanu, Alina Berzunteanu, Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Dana Tapalaga, Catalina Harabagiu, Gina Tandura, Vica Agache, Dionisie Vitcu, Ionut Ghinea, Costache Babii

andmoreagain
2020-06-20
Inte det där stora dramat som man hade hoppats på istället genomtråkig men ändå sådär kompetent utfört att man inte har hjärta att sätta en tvåa. Jag blir bara lagom störd av alla religösa dårar som ska envisas med sin sjuka övertygelse att förstöra/hjälpa sig själva och andra människor.
JohnTron
2019-06-15
Cristian Mungis sätt att visa på problemen i det moderna Rumänien passar mig som hand i handske. Bäst är han i 4 månader, 3 veckor och 2 dagar, men även här ger den realistiska stilen extra poäng. För att jag ska komma in i en film så behövs ett tempo som passar stilen, och här är det perfekt. Man liksom är inne i klostrets vardagsliv. När något händer som man inte känner igen så försöker man lösa det på det enda sättet man känner till. Fast är det rätt att följa sina egna rutiner i alla lägen? En udda människa har är alltid utanför förståelse i våra norminriktade samhållen.
mammene
2018-04-18
Det kändes som man hamnade i 1600-talet när man följde klosterlivet, en miljö för sig själv och därför var det lite klurigt på slutet. Två parallella värdar och de möttes ibland, den ena mer oförstående och dömande än den andra, gissa vem? Var och en gör vad den tror på och det handlar inte om religion i slutändan utan vad människor väljer. En djup film och trean är mycket stark.
Nalleman
2018-04-16
För lång!
Galivan
2015-07-08
Enormt bra gjord på alla sätt, mycket bra skådespeleri, den realistiska stilen som framhävs av det naturliga tempot motiverar en lång speltid. Det enda man kan invända mot är att själva huvudproblemet mellan de två karaktärerna uppenbaras i början och fortsätter sedan utan förändring. Svårt att se hur handlingen kunde gjorts annorlunda dock. 4+
Gigi1943
2015-02-01
Oj så ordrika ni är allihop, jag nöjer mig med att till fullo hålla med Sznax! Mörk, regnig, kall, svart, elände, tråkiga typer ... men visst blev det lite fart mot slutet! Såg sista halvan ännu en gång (i väntan på annan film) och detta gjorde att jag faktiskt höjde ett snäpp till en stark trea, så kan det gå.
Taliah
2014-03-03
Batshit craziness!
hestret
2014-02-01
Är ett stort fan av 4 månader... och hade höga förhoppningar på den här filmen. Fotot är som väntat fantastiskt på alla sätt och enbart de samtidigt deppiga och frodiga kompositionerna håller intresset uppe i, vad som i min mening är alldeles för långa, två och en halv timme. Gillar hur han slänger in lite moderna grejer när man minst anar det för att påminna oss tittare att vi är i modern tid. Miljöerna i sig är också väldigt bra. Ljudet är också extremt imponerande, framförallt med hundarna i bakgrunden hela tiden. Filmen skiljer sig från 4 månader i att hela upplägget är mer gnagande snarare än mer punch-boombang i magen. Historien travar på i maklig takt och jag känner aldrig riktigt att det är högklassigt tyvärr. Tycker kanske inte att skådespeleriet är lika bra som det har utmålats att vara heller. Exempelvis tyckte jag inte huvudrollsinnehavarna säljer sin relation tillräckligt bra och fadern känns som att han inte vill vara med i filmen. Budskapet om hur religionen inte kan hantera dagens samhälle kan jag väl köpa, men tyckte inte att det är direkt mästerligt, utan snarare lite monotont, behandlat. Alla religiösa var ju maximalt ensidiga idioter och det tar lite för lång tid och många turer innan Alina börjar utmana på riktigt tycker jag. Relationen tjejerna emellan tar kanske lite för mycket plats i mitten av filmen. Det finns ju ett begränsat antal vis Alina kan övertala Voichita att rymma liksom. Besviken i det stora hela, men det tekniska räddar filmen till stor del även om repetitionen dränerar filmen på mycket av det som hade kunnat vara bra. Betyget är en stark medeltrea. 56/100.
sparriskrigarn
2013-08-16
Lite för lång och enformig för att vara riktigt intressant hela tiden, men ändå tänkvärd och helt okej om hur meningslöst och totalt vansinnigt det är med religion. Väldigt vackert foto. Jag har ingen aning om varför folk klagar på slutscenen, den var en av de stora behållningarna i filmen tycker jag.
goeran
2013-07-30
Cristian Mungius Beyond the Hills (Dupa dealuri) från 2012 är ett mycket välgjort och omskakande drama som bygger på verkliga händelser som rätt nyligen utspelades i en avlägsen del av Rumänien. En sevärd film som jag gärna rekommenderar!