3.5

Dunkirk

Berättelsen om de hundratusentals brittiska och allierade trupper som omringades på stranden vid Dunkerque av fientliga styrkor under Andra världskriget.

Originaltitel Dunkirk
Alternativ titel Dunkerque
Regissör Christopher Nolan
Manus Christopher Nolan
Genre Drama, Action, Thriller, Krig, 2010-tal
Skådespelare Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney, Jack Lowden, Harry Styles, Aneurin Barnard, James D'Arcy, Barry Keoghan, Kenneth Branagh, Cillian Murphy, Mark Rylance, Tom Hardy

BarryHero
2022-11-07
Mycket imponernade hur Christopher Nolan så gott han kan håller sig undan CGI och snarare förlitar sig på praktiska effekter. Imponerande rollista med namn som Kenneth Branagh, Tom Hardy, Cillian Murphy, och Harry Styles (!) av alla. Såg Darkest Hour, där Dunkirk är en detalj i historien. Intressant att sedan se en djupdykning av Dunkirk denna mycket intensiva film. Kan rekommendera att se de båda filmerna från 2017 i samma veva.
Starkbröl
2022-09-16
Totalbetyg: "jaha". Bitvis irriterande illa gjord trots hög budget, bra praktiska effekter och övriga förutsättningar. De kronologihopp som sker, filmningsstil och störande/störig musik som prioriterats över omgivande ljud och dialog gör filmen märkligt ospännande. Det gör dessutom att filmen känns väldigt långsam, trots att den egentligen inte är så lång. Efter ungefär hälften börjar man titta på klockan. Dessutom är flygscenerna dåliga, dogfighterna är ett skämt, och märkligt nog är en scen mot slutet med en Spitfire över en stad så tydligt och illa inklippt att det kunde varit från en sjuttiotalsfilm. Man får heller ingen känsla av skalan på evakueringen, stränderna ser mestadels tomma ut. Som lök på laxen ett schmalzigt, manipulativt slut, och en brinnande flygplansattrapp som uppenbart saknar motor som sistascensförolämpning. Ett stort misslyckande till film, även om den inte är direkt dålig, som kunde förbättrats enormt med annan klippning och andra prioriteringar. En av de sämre Nolan-filmerna jag sett, näst sämst efter The Prestige tror jag.
OffTheGround
2022-03-20
Snyggt och en del spännande sekvenser, men tyvärr raseras en del på slutet.
dudson
2021-05-02
Xtremt segdragen,,,,-Allt är bara för statiskt & livlöst. Inget krigets-hetta här inte! Brydde sig heller Nada om huvudpersonerna heller..
Commandante
2020-05-12
Frånsett det uttjatade vältrandet i stoisk brittisk krigspatriotism, så är det en riktigt nervkittlande film som lyckas förmedla lidandet utan en massa överdrivet slaktande. Zimmers soundtrack gör verkligen mycket för slutresultatet!
2020-01-09
Förväntningarna på denna film var höga hos mig men jag ärligt talat faktiskt överraskad över hur lite denna film lyckades fånga mitt intresse. Jag är besviken över resultatet. Jag hade väntat mig att denna film skulle vara ännu mer gripande, spännande, intressant men istället är jag som sagt besviken. 2+
hsimpson
2020-01-04
Omtitt och höjning med två steg. Det är en fantastisk skildring av Dunkirk-evakueringen. Tekniskt fulländad. Att den inte är så traditionellt berättad är bara en fördel.
janne53
2019-11-20
Skickligt filmad men inget i min smak, trist och ointressant.
kanemura
2019-11-17
Väldigt snygg och rätt välspelad men jag blev inte gripen och kände ingen större sympati eller ens koppling till någon karaktär. Trots att filmen är, med Nolans mått mätt, rätt kort så kändes den seg. Verkligen ingen katastrof men knappast något jag någonsin vill se om.
Pari
2019-10-29
Händer ingenting, oerhört tråkig och långsam, finns ingen spänning i mitt tycke.