3.5

Dune

Paul Atreides, en briljant och talangfull ung man född med ett storslaget öde, måste resa till den farligaste planeten i universum för att säkra sin familjs och sitt folks framtid. När illasinnade krafter kastas in i en konflikt över tillgången på planetens mest värdefulla råvara – ett ämne med förmåga att låsa upp mänsklighetens fulla potential – kommer bara de som övervinner sina rädslor att överleva.

Originaltitel Dune
Regissör Denis Villeneuve
Manus Denis Villeneuve, Jon Spaihts, Eric Roth
Genre Drama, Äventyr, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, David Dastmalchian, Josh Brolin, Oscar Isaac, Zendaya, Jason Momoa, Dave Bautista, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, Charlotte Rampling, Stephen Henderson, Sharon Duncan-Brewster, Chang Chen, Babs Olusanmokun, Michael Nardone, Souad Faress, Charlie Rawes, Oliver Ryan, Benjamin Clémentine, Gloria Obianyo, Duncan Pow

mammene
2022-04-04
Får väl börja med att säga att detta inte är min favoritgenre, men att jag samtidigt tycker att detta var ovanligt uselt. Länge var det väldigt svårt att få något sammanhang överhuvudtaget, när det började klarna så var det försent att få upp intresset. Mycket mystiska saker som bara var där för konstighetens skull kändes det som, det enda som fick mig att vakna till då och då var sandmaskarna. Timothée Chalamet tycker jag inte passade i sin roll, kändes väldigt intetsägande, däremot dök Stellan Skarsgård upp som gubben i lådan, säger lite om filmen när man blir glad av att se den "busen". Kanske känns missunnsamt att säga, att jag hoppas innerligt att tvåan inte blir nominerad, för då måste jag genomlida detta en gång till.
Olof_Gronlund
2022-03-28
Förlåt, men jag måste betygsätta efter vad jag personligen gillar, och detta är sämsta typen av film som finns. Otroligt usla dialoger, bygger bara på effekter och den lyfte aldrig riktigt så man drogs med. Var knappt bra effekter ens.
djonipony
2022-03-23
Svag 3. Snygg men inget fan av pojkiga Chalamet och filmen i stort får mig att undra var 8 på imdb kommer ifrån och att tvåan måste bli mer sevärd.
hsimpson
2022-01-17
En mycket töntig film, där jag tycker att Chalamet är felcastad. Inte alls min genre, så mitt betyg ska kanske tas med en nypa salt. Många verkar ju gilla den. Obegripligt för mig.
kungkalas
2022-01-07
Med tanke på att det var hyfsat svårt att hänga med i handlingen i boken (som jag för övrigt tycker är kanonbra) så lyckas filmen bra med att berätta historien utan att det blir förvirrande. Spänningen hålls också uppe ganska bra. Ändå känns det som att det saknas något - filmen har liksom ingenting eget som lyfter den, utöver själva grundstoryn. Jag saknar karaktärsbygge och komplexitet hos karaktärerna - de blir mer som brickor i det stora mönstret nu, utan att man bryr sig om deras person. Stellan är klart bäst, han känns gediget köttig. Jag är också inte helt för att musiken ska ta över allt så ofta som den gör - hur vore det att låta skådespelet stå för det huvudsakliga dramat mer, snarare än att musiken utgör 70% av dramatiken?
Robkiller
2022-01-02
Riktigt svår bok att filmatisera, och visst saknas en del, men känns ändå rätt välbalanserad med tanke på att det ska fungera som en film och riktig bildskön. Lite tveksam till vissa rollbesättningar, men fungerar väl ändå.
yrkeschaufföre
2022-01-01
Helt okej film men när det började bli klart att detta bara var en del 1 så tappade jag lite intresse! Svag trea.
Starkbröl
2021-12-19
Snygg men försöker vara mer episk genom dramatisk musik och cinematografi än den är. Förvånande nog mindre intressant än Lynchs version, trots att den är mycket mer sammanhängande. Kanske är det det låga tempot som saboterar. Stabil trea ändå, ska bli kul att se del två.
2021-12-17
Filmen verkar ha fin fina effekter, men ska jag var ärlig vet jag inte hur många gånger jag har börjat se på filmen utan att kolla klart! Jag måste ge filmen en ärlig chans någon gång...
dr_Robert
2021-12-17
During the first half of the film I am seriously bored. Yes, there is loud music, drones pumping (think Arrival). After a while, the talking-talking-talking ends and there is one damn thing after another happening. But I am not interested. Rebecca Fergusson is pretty, that's about it. Then it gets better when the main character meets the desert people. But overall, in spite of me not really having expectations, this is a disappointment: it is Star Wars on valium.