3.5

Duelle

Detta är del 1 av vad som kom att bli Rivettes projekt i fyra delar: "Scenes de la Vie Parallelle". Idén var att skapa fyra olika filmer om ett mytiskt krig mellan gudinnor av solen och månen som slåss om en mystisk juvel. Duelle är en film noir som utspelar sig i ett märkligt obebott Paris.

Originaltitel Duelle (une quarantaine)
Regissör Jacques Rivette
Manus Eduardo de Gregorio, Marilù Parolini
Genre 70-tal, Drama, Fantasy, Mysterium
Skådespelare Juliet Berto, Bulle Ogier, Jean Babilée, Hermine Karagheuz, Nicole Garcia, Claire Nadeau, Elisabeth Wiener

2023-12-16
Riktigt trist. Kom aldrig in i den.
JohnTron
2023-07-05
Det tar ett tag att komma in i filmen, men sedan blir den riktigt bra med många fantasifulla vändningar.
jlam
2016-04-29
Obegriplighet funkar inte alltid. Man får ingen känsla för personerna, vilka de är och vad de pysslar med eller vad det ska betyda, ens om man läst om filmen på förhand eller sett om den, som jag nu gjort. Då hjälper några coola scener och miljöer inte så mycket.
Hypostas
2016-03-07
Jag ser inte riktigt storheten i det här. Mediokert skådespeleri, flummig handling och en billig produktion. Det positiva är den drömlika, mystiska känslan som bär upp filmen. Jag kan tänka mig att David Lynch inspirerats av Rivette, men jag väljer Mullholland Drive framför Duelle 11 gånger av 10.
apmannen
2012-07-13
Ärligt talat, ärligt talat, sista timmen är bland det bästa som passerat BA 17 någonsin, alla kategorier, film som ickefilm. Antar att det som återstår för mig den här sommaren är att terapikolla Wallander för att rekalibrera systemen efter den här euforiska härdsmältan.
Lillaprinsen
2012-06-04
Filmen = viktig. Alla se den ska.
Gröne_Orm
2009-10-20
Ett tag finner jag symboliken alldeles för svårtillgänglig, men de långa förtrollande tagningarna tar andan ur mig och till sist är det bara en saga som försätter tankarna i våldsam kinesi.