3.3

Duell i Söderhavet

En nedskjuten amerikansk pilot hittar en liten obebodd ö där han hoppas på att hitta förnödenheter. Snart upptäcker han att han inte är ensam; en japansk officer är även han strandsatt på ön. Klarar de av att samarbeta för sin överlevnad?

Originaltitel Hell in the Pacific
Regissör John Boorman
Manus Reuben Bercovitch, Alexander Jacobs, Eric Bercovici
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Lee Marvin, Toshirô Mifune

Skapad 2019-10-29 av niebaotan
Under andra världskriget lyckas en nerskjuten amerikansk pilot (Lee Marvin) ta sig iland på en tillsynes öde ö. Vad han snart blir varse om är dock att ön sedan ett tag tillbaka även inhyser en...   Läs mer »

Skapad 2004-04-18 av JoeZ
Jag har en tendens att gilla smarta, dialog-rika filmer. Sen när en sån här film kommer gående till en så kan man inte låta bli att känna sig lite förskräckad med iden att två personer fastn...   Läs mer »

2023-09-18
Fan, den här gillade jag! Blir förvånad över att den inte är så omtyckt, jag hade lite bilden av att det var en klassiker. Jag bara njöt av kampen mellan Marvin och Mifun i Boormans fantastiska bildspråk! Utsökt miljö, väldigt visuell och sparsmakad på dialog hela vägen igenom. Funderade rentav på femman emellanåt, tyckte den var fullkomligt lysande. Slutet var väl en aning plötsligt och jag hade gärna sett att mer gjordes av det. Får kolla upp det alternativa slutet också. Men jag tycket fortfarande det var en fullkomligt lysande film som verkligen hade fått hyllas mera för min del!
Zebulonm
2019-07-04
Nä. Den är bara seg o slutet e ju bara helt kass.
Snah
2015-12-16
Den som klagar på slutet har, vill jag påstå, inte förstått en stor del av filmens poäng. Och krigets meningslöshet.
2015-11-29
Lee Marvin är VÄLDIGT törstig!
Hypostas
2015-10-14
Såg båda sluten och hade inget större problem med något av dem. Tycker att sista tredjedelen av filmen var den bästa.
Halofreak92swe
2015-01-22
Intressant men aningen långsam. Dåligt slut, finns alternativt slut men det var inte mycket bättre det. Svag 3. En liknande film som är mycket bättre är Enemy Mine från 1985.
Zipper
2014-05-16
Hårda gubbar är hårda. Slutet är jättedåligt.
Björkman
2014-04-04
Prima insatser av filmens två antagonister som måste lära sig samsas för att överleva på en öde ö, trots sina olika respektive militära tillhörigheter (och språkskillnader). En uppmaning dock: se även det alternativa slutet. Det är inte mycket bättre än det officiella, men att föredra. Filmen är som bäst runt mitten. Stabil trea.
Raimo_1985
2014-01-24
Såg den första gången idag efter lång väntan. Jag tyckte om den jättemycket. En film i vansinnets tecken. Marvin och Mifune gör utsökta skådespelarinsatser. Jag har hört att den finns med flera olika slut?
ClintanTheKing
2013-11-18
Bekant handling men utförandet är bra där Marvin och Mifune presterar på topp. Man rycks helt klart med.