3.4

Ducka, skitstövel!

Juan, ledare för en familj bestående av banditer, träffar John, sprängämnesexpert på flykt undan britterna. Juan beslutar sig för att övertyga John om att han ska hjälpa banditerna att spränga banken i Mesa Verde.

Originaltitel Giù la testa
Alternativ titel Duck, You Sucker, A Fistful of Dynamite, Once Upon a Time... the Revolution, En handfull dynamit
Regissör Sergio Leone
Manus Sergio Leone, Sergio Donati, Luciano Vincenzoni
Genre Western, Krig, 70-tal
Skådespelare James Coburn, Rod Steiger, Maria Monti, Romolo Valli, Rik Battaglia, Franco Graziosi, Antoine Saint-John, Jean Rougeul, Rosita Torosh

Skapad 2019-11-17 av Divinitus
Sergio Leones film \"Ducka Skitstövel\" handlar om hur Juan Miranda (Rod Steiger), en mexikansk bandit, möter John H. Mallory (James Coburn), en sprängämnesexpert och före detta IRA-medlem på ry...   Läs mer »

BjörnBandhund
2022-03-10
Leones sista "western" (egentligen mer krigsfilm även om dilligens-och bankrån förekommer) gjord i eget namn är en orättvist bortglömd liten pärla, i sina bästa stunder ett renodlat mästerverk. Makalöst foto, mycket bra kemi mellan Coburn och Steiger, och ett av Morricones allra, allra bästa soundtracks (och det säger verkligen en hel del!). Den är dock något ojämnare än hans andra verk, men de flesta skavankerna försvinner efter första timmen. Den största bristen är dock det irriterande abrupta slutet, tala om antiklimax efter ett så episkt äventyr! Längden ifråga är dock inget problem, utan Leones berättartempo gör att man ändå sitter på helspänn. Som helhet ett steg ned från Leones två föregående mega-mästerverken, med en del mindre brister, men fortfarande en mycket bra film och en ganska rak 4/5.
2020-09-30
Filmens längd gör att den blir rätt tjatig och jag har tröttnat rätt mycket framåt slutet. Men den är charmig och har rätt många poänger och lyckas vara följsamt underhållande en lång sträcka.
jcoke88
2019-12-06
Både fjamsig och sentimental. Därtill en jävla massa explosioner.
Ghostface
2019-10-22
Inte samma magi som tidigare filmer men fortfarande Leone. Nästan en politisk film, kanske gör den lite övertydlig.
Mat1az
2016-12-16
Visst märker man att det är Leone som är bakom kameran. Men det här är inte alls av samma klass som Once Upon A Time in the West eller The Good, the Bad and the Ugly. James Coburn är cool i huvudrollen, men kommer så klart inte närheten av Clintan' eller Bronson. Filmens egentliga stjärna är Rod Steiger, som levererar flera riktigt bra scener. Här finns också några riktigt schyst explosioner. Första delen av filmen är klart bäst. Andra halvan har sina stunder, men det blir aningen oengagerande.
Ful_fisk
2016-02-17
Riktigt fin Leone med Rod Steiger och James Coburn i huvudrollerna. Stilrent, coolt och starkt i vanlig ordning. En smula för lång kanske, men fortfarande bättre än det mesta. Mycket bra.

2015-01-23
En stadig western av Leone som börjar starkt men som tappar lite hela tiden fram till slutet då den höjs tillbaka igen. Ja vad mer ska man säga? Budskapet som Divinitus i sin Recension talar om är väldigt lätt att förstå. Nämligen att man kanske inte ska försöka göra en till western när man redan gjort dom tre bästa i genren några år innan. Svårt att överträffa sig själv efter Clintan rullarna och Harmonica:) Men som sagt en stadig western som har sina stunder. En snäll 4a
atroxa
2014-01-21
Efter ännu en omtitt måste jag höja denna till en femma. Den var mycket starkare än jag mindes den och många sorgliga scener. Morricones musik är ju toppklass som alltid och tvärtom många andra här upplevde jag inte den som för lång eller seg. Leone har alltid lyckats få långa filmer att kännas nästan för korta, man vill bara ha mer av magin. Det är fortfarande inte en av Leones allra bästa och det säger ju rätt mycket om honom, vilken sjuk kvalitet han höll hela karriären. Synd att han inte fick göra en tredje trilogi.
hestret
2013-08-03
En film som har de vanliga svagheterna med en Leonefilm, men som inte har särskilt mycket positiva saker att väga upp med. Den här är till och med snäppet sämre än hans debutfilm. Storyn är ointressant och vi matas med trista, repetitiva och pubertala lines. Och framförallt är den ruskigt lång, vilket blir riktigt jobbigt. Klippningen känns relativt sett rätt av, men är fortfarande helt okej med vanliga mått. Fotot är ovanligt nog medelmåttigt med undantag för ett par bildrutor. Karaktärerna är oklara, vilket gör att skådespeleriet blir lidande. Egentligen tycker jag att de båda huvudrollsinnehavarna var det positiva med filmen, men de har väldigt lite att jobba med. Musiken är väl bra, men verkligen inte i närheten av vad Leonefilmer brukar bjuda på. Jag gillar egentligen vad Leone politiska budskap om revolutioner och så vidare, men det blir bara väldigt segt i sammanhanget. Vissa tekniska detaljer räddar tvåan för det finns inte mycket att hämta här. Det här är en medeltvåa.
Brouhaha
2013-02-02
Ligger mycket under ytan i den här filmen, och är ur det perspektivet väldigt intressant. Synd är dock att Coburns karaktär är ganska tråkig, så även om Steiger levererar bra blir inte filmen särskilt medryckande. Första 45 är riktigt bra, och utveckligen av Juan under filmens gång är imponerande, men det hamnar ändå på en stark 3'a.