2.3

Du sköna nya värld

Filmen utspelar sig i en högteknologisk stad i framtiden. Människor är genetiskt producerade, monogami ogillas och drogen Soma används för att minska stress i ett samhälle där människor är uppdelade i klasser.

Originaltitel Brave New World
Regissör Leslie Libman, Larry Williams
Manus Dan Mazur
Genre 90-tal, Science Fiction
Skådespelare Peter Gallagher, Leonard Nimoy, Tim Guinee, Rya Kihlstedt, Sally Kirkland, Miguel Ferrer, Patrick J Dancy, Steven Flynn, Wendy Benson-Landes, Steven Schub, Daniel Dae Kim

Galivan
2009-04-10
Otroligt bra. Suveräna skådespelare, Rya Kihlstedt speciellt, och skön opretentiös okonstlad dialog. Rörligt, kreativt kameraarbete. Mycket känsla, coolhet och stilfullhet. Storyn är fascinerande, man kan lätt dra parareller till vår verklighet. Bok och film ska inte jämföras. Man har utelämnat olika delar av boken. Inte konstigt, det är en svår bok att göra film på. De ska ha heder för att de vågar göra det. Bra ambition i grunden. Som representation av boken är det nertrimmat, men det huvudsakliga finns med och det känns rätt i stil och känsla. Men filmen står för sig själv.
Gaass
2008-10-23
Både boken och filmen sög totalt. Science fiction må så vara men framtidaskildringar är inget som intresserar mig, speciellt inte om det är orealistiskt till tiden.
abou
2007-05-05
Som så många gånger förr, boken är mycket bättre
DIProgan
2005-07-27
Ytterst svag trea. Rör sig i intressanta korridorer utan att göra speciellt mycket av det.