2.3

Düsseldorf, Skåne

Året är 1986 och Fredrik bor i en liten by på Österlen med sin alkoholiserade mamma. Vore det inte för syntmusiken och kärleken till Nina, en inflyttad tjej från Stockholm med fotoambitioner, hade tillvaron varit outhärdlig. Om några dagar väntar den efterlängtade första spelningen med egna syntbandet, men när förhållandet med Nina börjar knaka samtidigt som relationen med föräldrarna försämras höjs förväntningarna på den kommande spelningen.

Originaltitel Düsseldorf, Skåne
Alternativ titel Love Will Save Us
Regissör Patrik Blomberg Book
Manus Patrik Blomberg Book
Genre Drama, Musikal
Skådespelare Erik Svedberg-Zelman, Rebecca Plymholt, Anna Blomberg, Magnus Schmitz, Karin Lithman, Daniel Gustavsson, Selma Modéer Wiking, Ian Henri, Vesta Viola Blomberg Book

fisk0
2024-02-09
Ja, skådespelarnas ålder kändes helt fel, även om det aldrig uttryckligen sades hur gamla de skulle vara så antydde väl ändå dialogen att de max skulle vara 19-20, om inte betydligt yngre, men ingen verkade vara yngre än 25-30. Hade kanske även hoppats på att det skulle vara någon slags fokus på att vara del av en subkultur i en småstad, men det där med att hitta ett sammanhang eller inte höra hemma finns liksom inte där alls. Trots att det nämns att Nina var den enda andra syntharen på skolan så dyker ett dussin upp i senare scener. Även filmens tidsaspekt är lite märklig, allt i filmen händer på ett par dagar, och Fredrik är pressad med tid inför sin första konsert - men ändå känns det som att han har all tid i världen, det är problem som uppstår som viftas bort med "det där löser jag", och så löser det sig utan att vi får se processen bakom eller uns av stress. Över huvud taget är det lite väl mycket som bara löser sig. Kanske väntade mig mer i stil med Moodyssons "Vi är bäst", men visst var det helt ok, men kanske lite intetsägande. Svag trea.
jack_jack_jack
2024-02-03
Över förväntan! Dialogen verkade stolpig i trailern men var väldigt naturlig och bra i sin kontext. Konflikten kändes något otydlig ibland och hade behövt lite mer exposition. Fint foto.
2024-01-28
Fint foto och musik, speciell stämning, rätt bra manus, fast Ninas familj är lite platt och klyschig. Skådespelet är ojämnt. Och lite synd när tonåringar spelas av typ 30åringar.