3.3

Drottning Margot

"Hon var dotter till en kung, syster till en kung, hustru till en kung... och fiendens älskarinna". År 1572, mitt i religionskrigens Frankrike. Margot är tvungen att gifta sig med den protestantiske Henri de Navarre för att försona landet. Men maktbråk och rivaliteter lever mer än någonsin.

Originaltitel La Reine Margot
Alternativ titel Queen Margot
Regissör Patrice Chéreau
Manus Danièle Thompson, Patrice Chéreau
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Vincent Perez, Daniel Auteuil, Virna Lisi, Isabelle Adjani, Thomas Kretschmann, Asia Argento, Jean-Hugues Anglade, Dominique Blanc, Pascal Greggory, Claudio Amendola, Miguel Bosé, Julien Rassam, Jean-Claude Brialy, Johan Leysen, Dörte Lyssewski

Samuelv
2015-03-24
otroligt långtråkigt, helt utan spänning, irriterande ljudsättning. ren tortyr att se färdigt....

2014-12-31
Mustig och blodig. Synd att han Vincent Perez är så tråkig. Och Adjani verkar för medveten i filmen hela tiden om att hon inte ska se gammal ut. Det blir faktiskt jobbigt. Annars gillar jag den verkligen.
AlbertSpica
2014-02-18
Jag gillar inte storslagna filmer, jag gillar inte 1500-tals miljöer, jag gillar inte historier om kungafamiljer, så varför köpte jag denna? För Adjani och Anglade och det är just också den enda anledning till att detta sömnpiller får en 2:a.
martineden
2013-02-03
[rek. 4] Oerhört imponerande historiskt drama. Fantastiskt välspelat, brutalt och med konspiratoriska politiska intriger. Filmen har ett ovanligt högt tempo och två och en halv timme går förvånandsvärt snabbt. Skulle kunna vara en föregångare till de senare ELIZABETH-filmerna. Kostymerna och scenografin är bland det snyggaste jag sett och musiken är härligt mustig. Mycket bra!!! 4.
TippiHedren
2010-09-21
En vacker och spännande film om du gillar kostymdrama. Huvudpersonen utvecklas faktiskt i denna historia i takt med att omständigheterna ändras.
Edithea
2010-08-19
Fantastiskt välgjord och klaustrofobisk men inget jag ser om.
TristanTzara
2010-03-26
stark trea
HerrFågelsaft
2010-01-06
Intensivt, blodigt och klaustrofobiskt. Den franska klippningen fokuserar mindre på kärlekshistorien och mer på det politiska spelet och alla spännande mordförsök på Anglades karaktär. Vackra Adjani släpps inte lös som i andra filmer jag sett med henne, men gör en snygg förvandling från bekymmerslös libertin till desperat drottning.
Caltha
2009-12-23
Rätt bisarr mix av a) "realistiskt" (dvs blodigt!) blodbad, b) Hollywoodskt kostympekoral om två träiga fotomodeller som trånar efter varandra, c) matinéäventyr à la Dumas d) ovanligt påkostat renässansfestivaljippo och e) fransk sängkammarfars om incest, liderliga hovdamer och passionerat grälande karlar som ser ut at helst vilja hoppa i säng med varandra. Resultatet är lååångt och känns ännu läääängre. Men intrigerna inom den kungliga familjen var ändå hyfsat intressanta och Margots position var intressant i teorin även om det var svårt att engagera sig i hennes öde när hon var så oförskämt fräsch och sval och snygg under alla omständigheter och mest bara gapade à la modefoto som ersättning för skådespeleri. Hennes rödhåriga sidekick var lite charmig dock.
lio
2009-08-02
Underbar. Intimt skildrad med mycket spänning och intriger. De olika karaktärerna är välspelade, speciellt av Virna Lisi som den konspirerande drottningen och Jean-Hugues Anglade som den ångestfyllda Charles. Se den.