Drömmarnas horisont

På 1890-talets Irland blir en utfattig men energisk arrendebonde otroligt nog bekant med dottern till en förmögen jordägare. Hon är lika självständig och stridslysten som han och tillsammans avseglar de till USA för att hugga sig varsin bit land i Oklahoma.

Originaltitel Far and Away
Regissör Ron Howard
Manus Ron Howard, Bob Dolman
Genre Drama, Romantik, Äventyr, Western, 90-tal
Skådespelare Tom Cruise, Nicole Kidman, Thomas Gibson, Colm Meaney, Robert Prosky, Barbara Babcock, Clint Howard, Eileen Pollock, Michelle Johnson, Wayne Grace, Niall Toibin, Barry McGovern, Douglas Gillison, Cyril Cusack, Jared Harris, Rance Howard, Gary Lee Davis

Sheepy
2024-01-17
En vackert filmad men ganska ointressant historia. Filmen tar sig an en historisk kontext men använder det primärt som bakgrund för att berätta en kärlekshistoria med ett klassperspektiv. Detta påminner i stort om Titanic men Far and Away är mindre indragande. Tom Cruise är heller inte helt trovärdig som den oborstade och aggressiva irländaren Joseph Donelly och känns helt malplacerad i rollen. Det största problemet är dock manuset som helt saknar riktning. Filmens längd fyller heller inget syfte med tanke på hur lite den har att säga.
2023-09-10
Den här är ju ändå rätt välgjord om man ser till skräpet som görs numera. Cruise känns kanske inte helt rätt placerad, men jag förstår valet. Gammaldags på ett positivt sätt.
2023-03-09
Tyckte om denna, förstår inte riktigt kritiken. Påminner en del om de historiska filmerna från 30-talet, och det kanske var just detta lite gammeldags berättande som fick 90-tals-publiken att slå bakut. Det och dialekterna, vilket inte direkt besvärar mig. Tycker historien funkade, kemin mellan Cruise och Kidman var fin, men det som verkligen gjorde filmen var ju fotot, som var helt otroligt. Detta är en galet snygg film med några otroliga landskapsvyer och en sanslös atmosfär. Hur man kunde välja bort denna sagolika look mot dagens digitala är ofattbart.
SmokingBianco
2018-04-09
Billig rulle där suspension of disbelief dör mer än en gång.
Robkiller
2017-11-12
Drama som mest rullar på utan att ta sig. Cruise och Kidman gör det väl ändå helt ok
2014-12-24
Denna film brukar dyka upp på TV med jämna mellanrum och det är kul att se Tom Cruise och Nicole Kidman i samma film. Det är som sagt välgjort och man får sin underhållning och historielektion men samtidigt är detta ingen film som jag vill ha i min ägo eller kommer sätta mig ner i soffan för att se nästa gång den dyker upp i någon TV-kanal.
Tatty
2014-12-07
Tycker filmen är jätte bra ända från början till slutet. Tom Cruise och Nicole Kidman gör rollerna jätte jätte bra tillsammans i filmen. En stor 4a får den.
gubbenviktor
2014-01-08
Hade lätt satt en fyra om jag såg denna när jag var 23. Eller en femma om jag var tretton. Men nu är jag 33. Snygga miljöer och fin musik (John Williams). Välgjord film är min torra sammanfattning.
ted_the_one
2013-06-10
En sån där film som inte riktigt förtjänar en fyra och var motsatsen till vad jag väntat mig. Men när en film lyckas klämma in westernmiljö, snö, slagsmål och Tom Cruise vilket är 4 av mina absoluta favoritsaker när det kommer till film, hur kan jag möjligen ogilla det? Dessutom mycket underhållande och ett högt tempo.
karlmats
2013-03-23
Den vill ju vara ganska episk men tycker inte den lyckas speciellt bra med det. De irländska accenterna på Cruise och Kidman är skrattretande usla och filmen är åtminstone en timme för lång. Mot slutet har jag ingen aning om vad som händer för jag har zoomat ut totalt. Den känns ändå förutsägbar och klichéartad, inte var det heller många scener där man utnyttjade möjligheten till heta scener mellan de två stjärnorna. Trams.