3.7

Drive

En stuntförare i Hollywood extraknäcker som chaufför vid rån. Han åtar sig att hjälpa sin vackra granne Irenes man som har stora ekonomiska problem, men när jobbet går fel blir han måltavla för några av Los Angeles undre världs farligaste personer.

Originaltitel Drive
Regissör Nicolas Winding Refn
Manus Hossein Amini
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Albert Brooks, Oscar Isaac, Ron Perlman, Christina Hendricks, Kaden Leos, Jeff Wolfe, James Biberi, Russ Tamblyn, Joe Bucaro III

Skapad 2019-12-14 av Newt
Jag har sett Drive och det jag vet säkert är att det inte är sista gången. För vissa filmer klickar helt enkelt bara och Drive är i vissa delar som ett destillat av det jag älskar allra mest me...   Läs mer »

Noseman2005
2024-02-18
Som flera andra uppskattar jag Goslings tystlåtenhet och långsamhet. Utbrotten av extremt våld är effektfullt. Men i slutändan är det samma koncept man kan se i så många andra filmer, vilket leder till en stark, men dock, trea. (6/10)
elibaaba
2023-07-21
Gosling passar perfekt som den tystlåtne plågade mannen med demoner som styr honom fast hans inre är gott och ljust, hans ögon visar allt. En lektion i skådespeleri.
F-M-J
2022-07-10
Den tog sig med tiden. Även om fyran är svag så förtjänar den betyget. Gosling passade perfekt i sin roll.
Olof_Gronlund
2022-06-27
Stark trea ändå. Gillar våldet samt hur tyst Goslings karaktär är i filmen, skapar en mystik. Filmen i sig håller lagom tempo och handlingen håller hela vägen, inte så många långtråkiga stunder. Vem vet, ser jag om kanske en fyra är på sin plats.
Andreas_
2021-02-15
Väldigt bra film av Nicolas Winding Refn, vår danske regissör som nu gör hollywood karriär men som dom flesta vet, som känner till Refn är att han gör saker med en helt egen stil och på sitt eget sätt, detta är verkligen ingen typisk hollywood produktion utan något mycket mer än så, det känns lågbudget men ändå så snyggt och välgjort på ett oförklarligt sätt, det känns nästan lite David Lynch över det hela, lite som om David Lynch hade gjort en actionfilm, musiken är suverän och likaså skådisarna, Ryan Gosling gör sitt livs roll enligt mig utan att knappt öppna munnen, Bryan Cranston har en mindre roll som han gör bra och samma när det gäller Carey Mulligan och Oscar Isaac. Albert Brooks är en annan gammal skådis som jag personligen inte sett många filmer med, men han är absolut lysande och sen har vi så klart den klassiska Ron Perlman som jag tycker passar bäst på tv eftersom han är en medioker skådis men här gör han faktiskt en stabil roll som gangster, även om den är liten. Storyn kanske inte heller är något att hurra över, men ändå så lyckas Nicolas Winding Refn göra något jäkligt coolt och spännande av den, mycket tack vare att Gosling spelar så jäkla bra, coolare roll får man leta länge efter och det är fantastiskt att han knappt behöver öppna munnen för att ändå lyckas skapa en riktigt cool och dynamisk karaktär, filmen är helt klart bättre första gången men ser den men höll ändå väldigt bra många år senare vid en omtitt, jag diggar verkligen regissörens stil och Ryan Gosling när han får spela annat än i romantiska komedier eller lågmälda drama filmer, denna rekommenderas till alla som gillar något utöver den vanliga actionskalan men vill man ha mycket explosioner och pang pang eller kung fu sparkar höger och vänster, ja då är nog inte detta för er, men för alla andra som gillar lite utanför boxen "art house" action, ja då kan jag verkligen rekommendera denna, skit cool film med bra soundtrack. Betyget blir en svag 4:a vid andra visningen.
2020-02-14
Unkig "konstnärlig" film med ubee"r seg story/handling. Ryan ser mest apatisk ut. Filmens fördelar är det snygga/stiliga våldet. Samt den läckra musiken.
Sovande_mannen
2019-08-10
Filmen är skit tråkigt och super sseeeeeeeeegggg. Fattar inte varför dom ens kom på tanken att göra den här skiten. Ryan gosling skulle haft jason statham när han gjorde crank som lärare. Ryan gosling är jätte seg i sin filmer varför? MEN RÖR DIG MÄNNISKA.
RustyFilm
2019-04-26
Huvudrollen här är en ej namngiven karaktär. En tystlåten, cool och smart kille som är en djävul på att ratta och mecka bilar. Han spelas avslappnat och smart av Ryan Gosling. Carey Mulligan spelar den snälla och söte grannen Irene, nästan lika tystlåten hon. Ett brottsdrama kan man nog kalla det och här finns de vanliga ingredienserna våld, rån och biljakter men allt är så snyggt och intelligent skapat så man baxnar. Inte trodde jag att en biljakt kunde vara njutbar. Varenda actionkliché är omkonstruerad till något som tidigare varit osett. Bravo regissör Nicolas Winding Refn.

2018-02-04
En fruktansvärt dålig film. Ingenting händer, den består enbart av tom tystnad, musikmontage och lite macho-bullshit här och var. Jag kan verkligen uppskatta ett långsamt tempo och stämningsbyggare, men det händer ju fan ingenting, där här filmen är helt jävla poänglös. Nu har jag sett den tre-fyra gånger bara för att den får så jävla höga betyg överallt och jag tänker att det kanske är mig det är fel på, men den är fan helt jävla värdelös. Jag fattar verkligen inte.
deswhip
2017-06-15
Supersnyggt filmad och högsta betyg på musiken. Filmen har en sällsynt cool, avslappnad, melankolisk stämning, sävligt tempo och bitvis bjuds man på ganska våldsam action. Filmen når inte riktigt ända fram men den är bra nära en femma. 4+