3.1

Dresden

Året är 1945 och den unga sjuksköterskan Anna förlovar sig med den äldre läkaren Benjamin. Samtidigt skjuts ett brittiskt plan ner, och den överlevande piloten Robert söker skydd i sjukhusets källare. Där upptäcks han snart av Anna, som istället för att ange honom bestämmer sig för att hjälpa honom, vilket visar sig vara ett ödesdigert beslut...

Originaltitel Dresden
Regissör Roland Suso Richter
Manus Stefan Kolditz
Genre 2000-tal, Drama, Romantik, Krig
Skådespelare John Light, Felicitas Woll, Benjamin Sadler, Heiner Lauterbach, Wolfgang Stumph, Katharina Meinecke, Marie Bäumer, Kai Wiesinger, Susanne Bormann

Denfilmgalne
2013-04-25
Slutet var perfekt.
Slowdive2
2013-03-17
Personligen hade jag svårt för att varannan minut var orkestrerad med nåt som motsvarar eurotechno inom dramafilm. Likaså upplevde jag inte det som trovärdigt att ställa in en modern tjej i ett 40-tals-sammanhang. Nu skriver jag som 40-åring. Hade jag varit tonåring så hade jag blivit gripen av filmen. Jag kommer ihåg hur jag själv såg Död Zon på bio - och blev väldigt imponerad. Troligen kommer du som är ung också att bli imponerad av den här filmen. Den är ju trots allt bättre än Titanic; och det är ju alltid något.
Gyllenbock
2012-06-25
Tycker att denna film var stabil. Den visar krigets vansinne på ett realistiskt sätt. 3,5
Mikka
2011-08-24
En film som har det mesta. Spänning, romantik och dramatik i Dresden under slutskedet av andra världskriget. Rekommenderas
KillerPutte
2010-06-23
(rek.3) Riktigt starkt och välgjort romantiskt drama runt förödelsen i Dresden. Den känns så fullständigt verklighetstrogen och den stiger helt perfekt rent spänningsmässigt ju längre filmen går, för att fullständigt explodera i känslor och fasa när väl bomberna faller ner över den stackars staden. Slutet är högklassigt. Stark fyra.
Mamiko
2009-11-07
dåligt...
Rele
2008-01-12
En sevärd film. Terrorbombningen av Dresden är en bra film. Filmen visar att det är oftast civilbefolkningen, inte soldater, som blir slaktad utan att kunna skydda sig.
Luciphere
2007-12-26
Mycket välgjord tysk skildring av ödeläggelsen av Dresden; speciellt vad gäller effekterna/fotot. Adderar man även till kärlekshistorien blir detta kort och gott en mycket sevärt romantiskt krigsdrama.
cassiopeia
2007-11-27
Åh, den här vill jag se. Läste om den i tidningen idag, men där var den en miniserie och hette Dresden i lågor (Dresden - das Inferno). Måste ju röra sig om samma iom att handling, produktionsår och skådisar stämmer. Någon som vet om miniserien för tv är en skild version eller om de bara har delat upp filmen?
Ola_Schubert
2007-09-14
Ett utmärkt starkt och intelligent romantiskt drama som utspelar sig runt terrorbombningen av Dresten. En stark fyra blir det. Vad SKÖNT att slippa Hollywoods standarduppbyggnad!