2.5

Dr. Phibes kommer tillbaka

Dr Phibes kommer tillbaks efter att ha varit borta i tre år. Denna gång beger han sig till Egypten för att söka livets elixir, ett undergörande medel som ska kunna återuppliva hans hustru.

Originaltitel Dr. Phibes Rises Again
Regissör Robert Fuest
Manus Robert Blees, Robert Fuest
Genre Skräck, 70-tal
Skådespelare John Thaw, Vincent Price, Peter Cushing, Terry-Thomas, Hugh Griffith, Beryl Reid, Robert Quarry, Valli Kemp, Fiona Lewis, Peter Jeffrey, Gerald Sim

sven_usling
2018-12-14
Mycket roligare än ettan men annars enormt uppfinningsrikt och underhållande.
2017-07-29
En tröttare Price och på det hela en tröttare uppföljare som väl kan anses vara en lite sämre variant av första filmen. Kvar är åtm den snygga scenografin och några uppfinningsrika mordscener.
idd
2017-02-20
Lite som en parodi på första filmen. Som 60-tals-batman fast med 90% Vincent price-monolog.
2016-10-26
Skön rulle! Till och med bättre än ettan!
Astrojacob
2015-10-13
Världens bästa b-film? Brittisk humor: Do you know what I´m dying for? A glass of hot milk. Price o skorpionerna räddar en Tvåa.
100tonvalspäck
2013-08-31
Det finns en riklig dos av de skönt bisarra dödsscenerna (30 år innan Saw och tusen gånger bättre) som gjorde ettan så underbar, men tyvärr inte lika mycket humor. Ändå riktigt mysig och väl värd att se om man gillar den första.
martineden
2012-06-10
[rek. 2] Nja, den här uppföljaren var faktiskt en ganska stor besvikelse. Även om vissa delar fungerar helt okej så är helheten ganska så misslyckad. Manuset är inte alls lika säkert som i föregångaren och dialogen är inte lika rapp. Som sagt: enskilda delar fungerar separat men summan av delarna fungerar inte. Robert Quarrys karaktär fungerar inte i en lika träffande symbios som den mellan Price och Cotton i första filmen. En tillgång är dock Hugh Griffith (som spelade en annan roll i första filmen) och det är kul att Peter Cushing dyker upp även om hans roll är minimal. Fuests regi är oklanderlig och vi kan konstatera att filmens problem är de oregelbundenheter och inkonsekvens gällande vissa apekter. Sevärd om man gillade första filmen. Sådär. 2.
Podpolkovnik
2009-11-19
Charmig 60-talsskräck. Helgalen Price med trasig moralisk kompass. Svag 3:a.
federico033
2009-10-19
inte lika bra som den 1:a men både vincent och cushing är med så det höjer pöängen direkt
akalliaridis
2009-09-14
Småtrevlig bonus om man är sugen på mer Phibes, men inte alls lika engagerande som första filmen.