3.4

Dr. Jekyll och Mr. Hyde

Efter Robert Louis Stevensons roman om en man som växlar mellan sin onda och goda personlighet.

Originaltitel Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Regissör Rouben Mamoulian
Manus Percy Heath, Samuel Hoffenstein
Genre Drama, Skräck, 30-tal
Skådespelare Fredric March, Miriam Hopkins, Rose Hobart, Holmes Herbert, Halliwell Hobbes, Edgar Norton, Tempe Pigott

Skapad 2019-12-13 av StefPhoenix
Det hade tidigare gjorts ett antal Jekyll & Hyde filmer ända sedan filmhistoriens begynnelse (dock existerar väldigt få av de filmerna fortfarande idag). Nu när ljudet hade slagit igenom i massa o...   Läs mer »

mahasarakam
2016-10-16
En äkta gammal kultklassiker. Visst känns den nattstånden ibland men som helhet är den mycket välgjord och underhållande.
idd
2016-10-15
Hyde e visseligen mycket ondare i denna men jag gillar ändå den från 1920 mer. Denna kunde åtminstone ha kortats ner något då många dialoger är onödigt tjatiga.
Stan
2016-10-12
Jag vet inte om jag är lättimponerad just idag eller om jag sett så mycket skit på sistone, men det här är bland det bästa jag sett på länge. Denna filmen är från 1931 och en av de första "talkies". Karl Struss står för fotot (Sunrise 1927) och vilket fantastiskt foto det är med "point of view"-scener, ljussättning och skuggor i Londons gränder. Skådespelarinsatserna är mycket bra och framförallt March är briljant. Det är spännande och mer otäckt än de flesta skräckfilmer som görs idag! Men den har även element av tragiska öden. Mr Hyde är mycket obehaglig och trovärdig. Effekterna är otroliga. Jag kan fortsätta hela dagen. Imponerande.
DrJW
2016-05-09
Sannerligen mycket bättre än versionen med Spencer Tracy och Fredric March var strålande i rollen som Jekyll/Hyde. Den enda filmen som uttalade namnet Jekyll rätt.
Hypostas
2015-11-18
En underbart stämningsfull (fotot!) och välgjord filmatisering av en av mina favoritböcker från barndomen. Den här filmen är en riktig liten juvel.
precineadd
2014-03-27
wow vilken totalt otippad höjdare! överlägset bättre än versionerna från 1920 och 1941, march är såpig som jekyll men han är å andra sidan hyde också och det är en tidlös bedrift. oumbärlig att se pga fotot, klippningen och den visuella logiken i berättandet överlag - gillade i synnerhet pov-delarna och labbet med memento mori-skelettet och de skoningslösa helvetesflammorna i slutet. fantastiskt ambitiöst filmskapande i varje scen faktiskt, och jäkligt snuskig också (första scenen mellan march och hopkins är nästan som gonzo-porr på 30-talet). detta var innan hollywoods censurlagar och det märks. en väldigt positiv överraskning.
Fäktaren
2012-10-11
den är faktiskt riktigt bra för sin tid men jag är nog inte på rätt humör idag...
Ondskapt
2012-09-14
Hyde-delarna är bra, med smink och förvandling, men satans vad mycket dravel det är annars med ointressanta sidospår som bara tröttar ut en.
Anvurang
2011-11-07
Ett mästerverk från min synvinkel. Fredric March som Jekyll/Hyde är strålande, han gör verkligen filmen.
TejceBrown
2011-06-22
Mellan scenerna gör att filmen inte når upp till toppen. Filmen får 4,8!