2.4

Dr Hfuhruhurrs dilemma

En världsberömd hjärnkirurg blir kär i en hjärna utan kropp under en resa till Österrike.

Originaltitel The Man With Two Brains
Regissör Carl Reiner
Manus Steve Martin, Carl Reiner, George Gipe
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Steve Martin, James Cromwell, Kathleen Turner, David Warner, George Furth, Jeffrey Combs, Paul Benedict, Richard Brestoff, Randi Brooks, Earl Boen, Bernard Behrens, Peter Hobbs, Bernie Hern, Francis X McCarthy, William Traylor, Sissy Spacek (röst)

Raimo_1985
2019-04-24
Total galenskap. Jag älskar den. Spolade tillbaka flera tokscener flera gånger.
Norpan0
2018-02-15
Suck... Svag tvåa. Ska det här vara roligt? Kathleen Turners karaktär är dock ganska underhållande.
2014-11-22
Dr Hfuhruhurrs dilemma" är en av Steve Martins absolut roligaste filmer. Hans unika humor och kroppsspel har ingen kunnat efterlikna - det vore lönlöst att ens försöka. Och det var just under 80-talet som Steve hade sin storhetstid. Han kunde knappt göra några fel då och jag saknar det idag trots att han glimmar till här och där fortfarande. 3+
Tatty
2014-08-05
En rolig, galen, fjantig och underhållande film med dålig humor. Men ändå galet rolig. Minns inte när jag såg filmen sist, minst kanske över 10 år sen och än gillar jag filmen.
LucasHammar
2014-06-12
Kanske den sämsta film jag någonsin sett.
ziferN
2014-05-09
Småkul och underhållande till en början med sedan efter en stund blir det faktiskt uttjatat, och jag vet inte riktigt vad men jag lyckades aldrig riktigt bli insatt i filmen som normalt sett inte brukar vara svårt för "avslappnande"-filmer. Men ändå, Steve Martin gör bra ifrån sig i jämförelse med många andra av hans filmer och Kathleen Turner kan man inte låta bli att tycka om. Men som sagt, så lyckades jag aldrig bli helt insatt i filmen så en tvåa är nog ett rättvist betyg för min del.
F-M-J
2013-06-13
Älskar att de fåniga skämten avlöser varandra titt som tätt. Dessutom är Martin i sitt esse som en känslomässigt överspelt hjärnkirurg. Tyvärr blev slutet alldeles för sockersöt och passar inte riktigt in med resterande delen av filmen, men i slutändan så tycker jag det är en komedi väl värd att se en bakfull söndag när regnet smattrar mot fönsterrutorna och sinnet kippar efter lättköpt eskapism.
RunRiot
2011-11-21
Så ful och dålig men så underbar med pappersväggar och billig rekvisita. Underbart namn på Steve Martins karaktär för övrigt.

2011-10-16
Såg den utan undertexter, så det bästa skämtet försvann. När jag såg den första gången (på Sveriges Television) så översätts grejen om att Kathleen Turners karaktär aldrig ska jobba i stan igen med "Du har satt din sista potatis". "Ingen säger åt mig att sluta att sätta potatisar." Att det gjorde störst intryck borde kanske ha sagt mig något.
Djason
2010-03-22
Smårolig men blir tjatig i längden.