2.8

Doppelganger

Forskaren Hayasaki håller på att utveckla ett revolutionerande hjälpmedel för handikappade. Men han motarbetas och får allt större bekymmer. Då dyker hans exakta kopia upp, en dubbelgångare, som visar sig vara en påstridigare variant av honom själv - bara hänsynslösare och betydligt mer handlingskraftig. Dubbelgångaren tar gradvis kontroll och då ändrar också berättelsen karaktär.

Originaltitel Dopperugengâ
Alternativ titel Doppelgänger
Regissör Kiyoshi Kurosawa
Manus Kiyoshi Kurosawa, Ken Furosawa
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Kôji Yakusho, Hitomi Satô, Hiromi Nagasaku, Yusuke Santamaria, Masahiro Toda

2012-07-20
Jag måste säga att detta nog är den sämsta filmen jag har sett av Kurosawa Kiyoshi - men det finns ändå en del bra grejer att nämna och som alltid är det välgjort. Det är alltid roligt att se Yakusho Koji agera och extra roligt att Emoto Akira är med då han inte står med här. Det är en bra film men han har gjort bättre. Ett stort plus för en svincool ending theme - måste vara en låt av Ruins eller dylikt. Sammantaget blir det en medel till stabil 3a i betyg!
claudiomarino
2007-10-02
Att denna film kommer från mannen som skapade Pulse och Cure är svårt att tro. Fenomenet filmen behandlar är intressant, men resultatet platt och taffligt. Ljudeffekterna och musiken blir stundtals pinsam.
Mojok
2007-04-10
Att dubbelgångaren bara dyker upp utan förvarning eller anledning känns väldigt konstigt - på ett negativt sätt. Taffligt. Filmen är faktiskt ganska så genomgående dålig ända fram tills den sista halvtimmen, som faktiskt är smått fenomenal. Och då är inte ens dubbelgångaren med längre. Tror banne mig det fanns uppåt 20 drastiska vändningar under de sista 30 minuterna. Men samtidigt kändes inget hastigt, utan snarare väldigt lågmält. Väldigt kluvet intryck, men den får en ljummen 3:a.
Gustavo99
2007-03-12
Sådär konstigt som bara Kiyoshi Kurosawa kan göra. Men jag gillar det.
skitbad
2007-03-09
Imponerande sammansatt men filmen förlorar på att den inte lämnar mig med någon riktig upplevelse som går under skinnet. K.K har definitivt gjort bättre, även om denna också är bra.
Ningyou
2007-01-08
Den började bra men efter cirka tjugo minuter så väntade man bara på att det skulle ta slut. Blä.
monsterpop
2006-10-06
nä krysta kan man göra på bb
Nervegas
2006-08-25
Böjd att hålla med Mi-Ri. Öppningen är väldigt stark och kuslig, mellanpartiet handlar om tjusningen och faran med att våga vara sann mot sin natur men mynnar därefter ut i ett förvecklingsspel som lämnar mig helt kall. Finns inget värre än komplicerade plotter i mina ögon, jag har alltid föredragit innehåll och karaktärer före krystad handling.
theMiRi
2006-08-25
tyckte den började väldigt bra, mkt kuslig. fanns även en rätt skön humor i den men sen drar slutet ner mitt betyg, är inte förtjust i slutet, påminde för mkt om fars där folk oväntat dyker upp å försvinner med tokiga ansiktsuttryck... hela tiden.
vixol
2006-01-15
Grymt bra! Tufft att det som händer runt handlingen tar plats på skärmen, och han använder ju faktiskt split screen på ett bra sätt.