3.8

Donnie Brasco

FBI-agenten Joe får uppdraget att nästla sig in hos New York-maffian. Under namnet Donnie Brasco blir han alltmer involverad i maffians verksamhet.

Originaltitel Donnie Brasco
Regissör Mike Newell
Manus Paul Attanasio
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Johnny Depp, Michael Madsen, Bruno Kirby, James Russo, Zeljko Ivanek, Anne Heche, Gerry Becker, Robert Miano, Rocco Sisto, Gretchen Mol, Val Avery, Zach Grenier, Paul Giamatti, Tim Blake Nelson

Jonkenstein
2021-12-02
Bra verklighetsbaserad maffiafilm.
2021-09-22
Proffsig och gedigen gangsterfilm med Al Pacino i högform, men den extra nerven infinner sig aldrig och vi landar på en stabil trea. Dugligt, alltså. Depps familjescener känns som att de är där för att ge hans karaktär med lager, men de fungerar nästan på motsatt håll och gör honom mest bara mer svårbegriplig. Men Pacino är kanon hela vägen, förstås.
Tatty
2021-07-27
Ganska bra film. Johnny Depp va bra i filmen.
RustyFilm
2016-12-11
Gangsterfilm som lär vara verklighetsbaserad. Kan så vara men någon höjdare är det inte. Ett av filmens karaktärsdrag är att den fokuserar mer på maffians underhuggare än brukligt. Filmen är inte helt kass men det tar inte på något sätt tag i mig.
Dicken96
2016-07-18
Nja lite seg och
Rehn108
2016-03-20
Ja det här var väldigt bra, klart bättre än jag väntade mig. Och Al Pachino alltså, vilken insats!

2016-03-12
Riktig bra.
Andreas_
2015-12-19
Ett näst intill mästerverk med lysande skådespelare rakt igenom och jag måste säga att det är konstigt att varken Pacino eller Depp blev oscarsnominerade för sina roller för jag tycker att dom båda gör två av sitt livs bästa roller i denna spännande gangsterdrama. Det är spännande från början till slut om en snut som ska infiltrera maffian på 70 talet och det som gör den så spännande är att allt utspelas innan internet, mobiler och datorer vilket gör att med ett bra skådespel och smart lögn kan klara dig igenom dom flesta problem. Filmen är baserad på en verklig händelse för en polis som gick undercover för att plocka ner maffian i New York på 70 talet. En bok har gjorts vilken jag inte läst men vad jag hört så säger många att filmen hittar på mycket som inte hände i verkligheten så vill man ha den riktigt sanna historien så ska man nog läsa boken istället. Tidsepoken är riktigt bra skildrad dessutom, bilar, miljöer och kläder är allt riktigt läckert gjort men det som håller den absolut starkaste 5:an borta, är att regissören är ingen Scorsese på långa vägar utan en verklig lättviktare och han lyckas inte riktigt få ihop ett djup i historien utan allt blir nästan bara skrapat på ytan tyvärr men det är det enda jag kan klaga på för annars är allt på topp...speciellt skådisarna. Betyget blir en svag 5:a och filmen håller riktigt bra 18 år efter att den kom ut. Rekommenderas starkt!
Kulturgam
2015-04-09
En rak resa genom maffiamedlemmar lika otäcka som bumbibjörnarna, ledd av en osympatisk och otrovärdig pretty boy; johnny depp, som infiltratör. Filmens minnesvärda ögonblick kan räknas på en hand, och då är jag generös. Se goodfellas istället.
sublim
2015-04-08
Stark fyra, helt klart en av de bättre maffia-filmerna. Gripande spel mellan Depp och Pascino, båda övertygar i sina roller. Ljud, ljus, scenografi, kostym - allt bidrar till en autentisk stämning. Absolut sevärd även för de som inte är helt hooked på gangsterfilm. Rekommenderas!