3.2

Only the Animals

En kvinna försvinner. Hennes bil hittas övergiven vid vägen efter en snöstorm ute i ingenmansland. Polisen famlar efter ledtrådar men två deppiga bönder, en otrogen hustru, en övergiven älskarinna och en afrikansk lurendrejare verkar alla ha någon form av koppling, medveten eller omedveten, till försvinnandet.

Originaltitel Seules les bêtes
Regissör Dominik Moll
Manus Dominik Moll, Gilles Marchand
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Denis Ménochet, Laure Calamy, Damien Bonnard, Nadia Tereszkiewicz, Bastien Bouillon, Valeria Bruni Tedeschi, Jenny Bellay, Fred Ulysse, Roland Plantin, Colin Niel, Nathalie Lopez, David Faure, Perline Eyombwan, Juliet Doucet, Guy Roger 'Bibisse' N'Drin, Marie Victoire Amie, Sondé Younoussa, Désiré Konan, Yao Kouakou, Samy Delor Dales, Arnaud Charles Shadrack Tre, Sandra Eunixe Djigre, Mahi Saran Yaëlle Nignan, Christian Ezan

2023-03-30
Det var ganska kul medan det varade det här. Att visa upp delvis samma händelseförlopp från olika perspektiv är ett väldigt engagerande sätt att berätta en historia på, men också just därför lite fusk, man kan berätta nästan vilken dynga som helst och få det att verka intressant. Ju längre den här filmen går, desto tydligare blir det också att det här är just dynga. Att leka lite med slumpens inverkan på våra liv kan fungera väldigt bra i en sådan här film, men det är ändå inte riktigt vad man gör här. Att det blir långsökt får man ha ett visst överseende med, men det måste ändå finnas gränser för det, och problemet här är att sammanträffandena i väldigt hög grad beror på att karaktärerna är mentalt instabila. Jag kan ta att det finns en sådan karaktär, men när soppan består av nästan enbart sådana och det är det som driver handlingen framåt, då blir det bara slött manusskrivande. Att karaktärerna förs samman och påverkar varandra på ett osannolikt sätt hör sådana här filmer till, men att karaktärerna dessutom beter sig osannolikt var och en för sig gör definitivt att det blir ett lager för mycket av långsökthet