3.3

Dolores Claiborne

Den gamla damen Vera Donovan hittas död och hennes inneboende hushållerska Dolores Claiborne anhålls för mordet. Dolores dotter Selena återvänder motvilligt till hemstaden för att hjälpa sin mor. Veras död väcker en mängd förtryckta känslor och minnen till liv. Baserad på en bok av Stephen King.

Originaltitel Dolores Claiborne
Regissör Taylor Hackford
Manus Tony Gilroy
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Kathy Bates, Jennifer Jason Leigh, Judy Parfitt, Christopher Plummer, David Strathairn, Eric Bogosian, John C Reilly, Ellen Muth, Bob Gunton, Roy Cooper, Wayne Robson

2024-01-01
Går emot och tycker de borde följt bokens fokus mer. Nu fick dottern för mycket fokus och den storyn kändes inte lika intressant. Men visst är det en bra film överlag och Bates är perfekt som Dolores. Mitt tips är att inte läsa boken innan.
Sodastream
2022-07-05
Ett fall där filmen är bättre än boken. I boken är Dolores framförallt arg, bitter men även återhållsam. En ganska osympatisk berättare i mitt tycke. I filmen vävs en mer komplex känslomatta och sorg och förtvivlan får mer utrymme. Det är starkt! Kathy Bates Dolores är fantastisk och fulländar det som King inte riktigt lyckades med. Bara med sin blick lyckas Kathy förmedla så mycket av Dolores, där boken faller kort.
myslas
2020-12-30
Det är en intressant bearbetning av boken man lyckats göra här. Boken består enbart av att Dolores Claiborne berättar sin historia i ett polisförhör och det hade väl inte blivit mycket till film. Massor av detaljer är också ändrade vilket gör filmen till en helt annan historia även om ramberättelsen på sätt och vis är densamma. Det gör inte filmen sämre, bara annorlunda och kanske bättre anpassad för mediet. Starka insatser från framförallt Kathy Bates och Jennifer Jason Leigh hjälper också till. Jag föredrar fortfarande boken men det här är utan tvekan en väldigt bra film.
ThePatient
2018-03-16
I mitt tycke var den aningen seg i början, men Gud, den tar sig!
HerrNenne
2017-12-19
Riktigt bra, med en grym insats av Kathy Bates.
larsen1976
2017-04-07
Välspelad och bra manus. Dock kan de två timmarna kännas lite sega emellanåt, men bra tillbakablickar mellan varven. Dock kan man tycka att alla trådar inte nystades upp i slutet av filmen, annars hade det nog blivit en fyra.
Starlette
2017-04-03
Grym Bates.
QuiNonStultus
2017-03-09
Jag tycker filmen går runt på Bates, och att hon är behållningen, eventuellt undantaget Mrs Donovan. På dom två hade jag givit en 4a, men t ex detektiven tycker jag inte passar in i tonen, för mycket Dirty Harry, liksom..!
Tatty
2016-11-08
Ganska okej film.
2016-10-29
Mästerverk! En av 90-talets bästa filmer, alla kategorier! Både Jennifer Jason Leigh och Kathy Bates gör riktigt bra ifrån sig!