3.2

Dolemite Is My Name

När mångkonstnären Rudy Ray Moore blir utfryst av Hollywood fortsätter han skapa på egen hand och producerar blaxploitation-filmen Dolemite.

Originaltitel Dolemite Is My Name
Regissör Craig Brewer
Manus Scott Alexander, Larry Karaszewski
Genre Drama, Komedi, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Eddie Murphy, Wesley Snipes, Mike Epps, Craig Robinson, Da'Vine Joy Randolph, Tituss Burgess, Keegan-Michael Key, Chris Rock, T I, Kodi Smit-McPhee, Snoop Dogg, Luenell, Barry Shabaka Henley, Ron Cephas Jones, Chelsea Gilson, Ivo Nandi, Aleksandar Filimonovic, Michael Peter Bolus, Kazy Tauginas, Tasha Smith

djonipony
2023-08-09
3.5 mysig biopic om en charmig och rörande optimist. Eddie är kanon och kul med miniroll för Snoop, som hade Dolemite som gäst på sin platta från 1999.
PeterTheW
2021-04-05
Bitvis riktigt kul och bitvis tjatig och högljudd. Underhållande!
Smekk
2020-04-05
Lättsmält och ganska underhållande film. Eddie Murphy glänser. Dock tar ju inte handlingen en ner in på djupet precis utan det är en härlig feelgood film helt enkelt. 3a!
2020-03-21
Jag log mig igenom hela filmen, vilken har rätt så stora likheter med Tim Burtons film om Ed Wood. Samma obotliga optimism, samma kompromisslösa driv och samma "mycket hellre än bra". Eddie Murphy gör eventuellt sin bästa skådespelarinsats någonsin. Dessutom kul att se Wesley Snipes spela en annan roll än den gamla vanliga. Underhållning från början till slut, inga som helst svackor utan bara behagligt jämnbra hela tiden. (10/15)
TompiÄrGullig
2020-02-13
Oväntat fin film. Jag brydde mig om karaktärerna, vilket är sällsynt i komedier nu för tiden, och var både road och engagerad hela filmen igenom.
haajen
2020-01-11
Kul och underhållande feel good som en ser lätt men som en också glömmer rätt snabbt. Murphy är tillbaka i gammal god form.
Molestaire
2020-01-04
Så härligt med en roll Eddie Murphy får gå lös i, inte minst med några härliga scener i sitt rätta element – på stand-up-scenen!
karlmats
2020-01-04
Kul att se Eddie Murphy igen, det var väl ett tag sen senast och här är han verkligen på tårna i sin skildring av en person jag hade missat helt. Hela blaxploitation-genren har lite grann gått mig förbi men nu blev jag sugen på att ge mig in där och se vilka guldklimpar som kan finnas. Snipes är underhållande i sin lilla roll men det är Murphys film helt och hållet och det är en fin feelgood-känsla alla svordomar till trots. Jag gillar ju generellt filmer där kreativa människor vill få utlopp för sina impulser, den här kan med gott samvete läggas till den listan. En ganska stark 3a.
Engravadlax
2019-12-19
Bara Eddie Murphy kan knappt jobba och ändå blir bättre hela tiden.
dafreakish
2019-11-24
Väldigt tilltalande comeback av Murphy där det för första gången på länge ser ut som han faktiskt tycker om att göra film igen.