3.4

Dogtooth

Utåt lever han ett vanligt liv ? hemma hålls familjen isolerad. Helt utan vetskap om världen utanför har de uppfostras i tron att katter är köttätande monster och att Frank Sinatra är deras farfar. Lanthimos berättelse utspelar sig både i och utanför bild ? en prisbelönt familjeskildring som på ett tragikomiskt sätt ifrågasätter inlärda beteenden.

Originaltitel Kynodontas
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Christos Stergioglou, Michelle Valley, Angeliki Papoulia, Mary Tsoni, Hristos Passalis, Anna Kalaitzidou

BarryHero
2024-04-19
Ruggigt absurd, rolig men samtidigt hemsk, och stundtals svår att titta på. Lanthimos är minst sagt en intressant filmskapare och det är kul att se hans tidigare grekiska. Uppskattar det överdrivna våldet (som är välgjort) och den surrealistiska premissen. Helt klart en begåvad film.
Sheepy
2023-12-22
Det är svårt att inte dra paralleller till Fritzl fallet när man ser Dogtooth. Men manus är faktiskt skrivet innan den österrikiska ohyggligheten kom till ljuset. I filmen hålls tre barn tillfångatagna av en manipulativ fader (och till viss del moder). De lever i en falsk verklighet där vissa ord betyder något helt annat, där Frank Sinatra är deras farfar, där livsfarliga katter lever utanför staketet och där man först är redo att lämna hemmet när man tappat sitt andra set av hörntänder. Det är intressant, skruvat och tankeväckande.
idaho1981
2022-02-19
Otäck och skruvad, men fantastisk bra. Lanthimos verkar få ut det bästa av sina skådespelare i allt han gör och man vet aldrig vad som ska hända. Han får en att tänka och själv försöka lista ut karaktärernas drivkrafter utan att skriva en på näsan. Svag femma eller stark fyra.
2021-11-07
Överraskande bisarr på ett sätt som efter att ha sett några filmer känns igen hos Lanthimos. Mycket naket och förnedrande scener som lätt blir obehagliga, men när de avlöser varandra såg jag mest effektsökeri och brist på fantasi. Storyn hade så mycket mer att ge om just faschinationen för nakenscener lättats på.
Ful_fisk
2020-01-25
Absurd är nog det bästa ordet för att beskriva den här filmen. Har några riktigt minnesvärda bitar, men når samtidigt inte de riktigt höga nivåerna. Men en fascinerande berättelse och tankevärld är det allt!
Engravadlax
2019-02-20
Lol.
Supernaut
2018-07-25
Fenomenalt förmedlad stämning.
mahasarakam
2018-04-10
Välgjort, makabert och skrämmande.
KyLLo
2017-11-21
Vid närmare eftertanke är filmen lite som en otecknad Family Guy, ofta osammanhängande med korta scener utan moraliska gränser. En blandning av incest, blodiga scener och Jackass-liknande experiment. Tydligen klassad som dramathriller, men det känns mer menat som en dramakomedi med sjuk humor. Barnen spelas av vuxna, som emellanåt reagerar precis som barn. Flera överraskande repliker, vilket är riktigt komiskt emellanåt. Men när de brutalt avrättar ett husdjur, sannolikt i syfte att underhålla tittarna, tappade jag förtroendet. Det är inte underhållande och känns bara onödigt, eftersom det finns sjuka människor som får för sig att göra sånt i verkligheten och sedan skratta åt det. En spretig film som blandar högt och lågt.
Albion
2017-04-29
Knäppt, skruvat, bisarrt och tramsigt. Inte någon film för mig i alla fall. Betyget blir en 2;a