3.2

Dog Pound

Hela 60 procent av barn som placeras på ungdomsvårdsanstalt i Nordamerika blir återfallsförbrytare. David 16 år, Angel 15 år och Butch 17 år sitter på anstalten i Enola Vale, Montana. Till en början blir David och Butch offer för andra medfångars våld. Ingen tjallar. Plitarnas hårda metoder är lönlösa, hela systemet är ihåligt. När Butch hämnas på sina förtryckare och utmanar rollen som anstaltens "top dog" förändras hierarkin och adrenalinet stiger.

Originaltitel Dog Pound
Regissör Kim Chapiron
Manus Kim Chapiron, Jeremie Delon
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Adam Butcher, Shane Kippel, Mateo Morales, Slim Twig, Taylor Poulin, Dewshane Williams, Lawrence Bayne, Trent McMullen, Jeff McEnery, Bryan Murphy, Michael Morang, Clayton Joseph, Alexander Conti, William Christopher Ellis, Line Pelletier

Starlette
2022-01-17
Mycket bra skådespel. Dock tyckte jag det var bättre miljö än i många andra fängelsefilmer. Men hade velat ha ett längre slut, vill veta hur det gick.
2022-01-10
Väldigt våldsam och mörk. Kan säkert fungera i avskräckande syfte för många ungdomar. Däremot har jag svårt att känna för personerna och det är dåligt med nyanser, så det blir ganska förutsägbart och oengagerande efter en stund. De unga skådisarna är bra och jag läste att många av skådespelarna var riktiga intagna och att Taylor Poulin greps för mord efter inspelningarna. Det är en nyinspelning av 70-talsfilmen Scum, som jag inte har sett. Vad jag förstår utspelar sig handlingen i Montana i nordvästra USA, även om den här filmen är producerad och inspelad i Kanada.
2018-09-21
Bra så länge som maktkampen pågår. Sedan rullar det liksom bara på. Våld och ilska utan egentligt syfte. Fast å andra sidan är det väl en rätt bra bild av livet på anstalten. Men så ruskigt rolig film blir det inte. Men den är stabil och bjuder på några ordentliga höjdpunkter. (8+/15)
LacombeLucien
2015-04-26
Bra, men se originalet.
Kulturgam
2015-04-13
Stark! Påminner om R i sin råhet. Fängelsefilmer med äkta interner som skådisar lyckas alltid fånga mig. Våldet bara fortsätter, översittarna ersätter varann i den nedåtgående spiralen bakom murarna.
chaosphere
2015-01-16
Känns som att det fattades tjugo minuter av filmen när den tog slut.
sparriskrigarn
2014-02-28
För kännedom så är det i stort sett samma film som Scum från 1979 med nära identisk handling. Jag är lite kluven inför denna. Å ena sidan är skådespelet helt enastående från nästan samtliga av de unga killarna, men trovärdigheten i storyn är sämre. Finns det någon som tror att det går till såhär i verkligheten? Sen är det väldigt svårt att känna sympati med en enda av fångarna eftersom alla är sinnessjuka, våldsamma psykopater som inte har i samhället att göra.
Pava
2013-10-04
Jag gillar hämndhistorier i fängelser. Känslan av "nowhere to run" och "där fick du din jävel" - lockar fram det sämsta i mig! Dock på ett bra sätt! ;)
Jonel
2012-09-23
Visserligen bara en remake men rätt bra ändå, originalet är dock bättre.
petson81
2012-08-21
Saknar djupare karaktärsutveckling i början och ett betydligt bättre slut och det här hade kunnat vara riktigt riktigt bra