3.4

Doften av grön papaya

Skildring av en ung tjänsteflickas öde i 1950-talets Saigon.

Originaltitel Mui du du xanh
Alternativ titel The Scent of Green Papaya
Regissör Tran Anh Hung
Manus Patricia Petit, Tran Anh Hung
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Lu Man San Mui, Tran Nu Yên-Khê, Truong Thi Loc, Vo Thi Hai, Vuong Hoa Hoî, Tran Ngoc Trung

hsimpson
2020-06-10
Svagt skådespeleri och ingenting som tog tag i mig. Efter knappt halva filmen fick det vara bra.
JohnTron
2019-09-18
Otroligt vacker film, både bildmässigt och känslomässigt. Vi behöver fler filmer med det här tempot i vår jäktade värld.
2017-11-10
Otroligt fint filmad. Inledningen är intressantare än slutet.
Zebulonm
2017-02-22
En bra film. Fin musik. Vackra bilder. En berättelse i långsamt tempo.
BrutusBeefcake
2015-05-08
Extremt välgjord och ruskigt snygg ur ett filmiskt perspektiv, även soundtracket är helt enastående. Tyvärr så pendlar innehållet mellan fängslande och småtråkigt, när eftertexterna sedan börjar rulla har jag tyvärr inget att reflektera över. Men bra, det är det. (9-/15)
Salvation_Mind
2014-08-20
Får bli en svag trea efter lite betänketid. Väldigt fin film, en långsam skildring och innehållsfattig var den för min smak lite väl lång. En väldigt fin berättad bagatell enligt mig.
Salvation_Mind
2014-08-20
Väldigt fin film, en långsam skildring för en sån innehållsfattig skildring var den väl för min smak lite väl lång. En väldigt fin berättad bagatell enligt mig.
Malfunction
2013-09-29
Snygg, lite Malick-känsla över alla djur, ganska puttrig.
Dele
2013-06-29
Stilig och stillsam berättelse om en tid och omgivningar i en ung tjänsteflickas liv i Vietnamn. En småputtrigt trevlig upplevelse, p.g.a. det visuella.
Rixn
2013-06-01
En vacker och stillsam film som lunkar på i sakta mak, berättar historien med små medel, låter det visuella tala. Det är en stark kontrast mot Hollywood-action. Inget fel i bra action, med ibland känns det bra att få just den här kontrasten till ivs. Det gör att man uppskattar skillnaden. Filmen bär inte med sig ett övertydligt budskap eller mål som hamras in i tittarens medvetenhet. Det är upp till en själv att välja ut vad vi gillar. Den berättar en livshistoria om ett liv som inte är extraordinärt.