2.4

Dödligt alibi

England i slutet av 50-talet. Efter en lång expedition till Antarktis återvänder vetenskapsmannen Dr. Calgary till den dimmiga, lilla kuststaden Dartmouth. Först av allt tänker han nu lämna tillbaka adressboken som en liftare glömde i hans bil två år tidigare. Men liftaren är död, hängd för mordet på hans rike styvmor. Och det enda alibi han hade var Dr. Calgary som plockat upp honom samtidigt som mordet begicks. Tyngd av skuldkänslor inleder Dr. Calgary en egen undersökning för att kunna rentvå den oskyldigt dömde. Men ingen är speciellt förtjust i att någon rotar i det förgångna – minst av allt den verklige mördaren...

Originaltitel Ordeal by Innocence
Regissör Desmond Davis
Manus Alexander Stuart
Genre Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Donald Sutherland, Christopher Plummer, Sarah Miles, Faye Dunaway, Ian McShane, Diana Quick, Annette Crosbie, Michael Elphick, George Innes, Valerie Whittington

Ranma
2020-07-14
Nej, det här var inget vidare alls. Många bra namn och storyn är inte dum, men genomförandet är tråkigt och oengagerande. Det blir aldrig det minsta intressant eller spännande, och lägg därtill gräslig musik.
fridenpaden
2017-10-28
Ganska sunkig och oengagerande. Konstigt att höra Dave Brubeck genom hela filmen.
Necross
2012-05-19
Bra skådisar, men oväntat platt för att vara Christie. Och som sagt, vad gör Dave Brubeck här? Musiken lyssnar jag gärna på, men den funkar sisådär här.
Honeychurch
2012-03-04
hur man tar en riktigt bra handling med alla dess förutsättningar och fördärvar det brutalt - onödiga tuttscener, urkass musik och sämsta upplägget ever med fula tillbakablickar och gräsligt manus!
labi
2010-12-27
Trist. Tråkig. Dave Brubeck är en fantastisk jazzpianist, men i den här filmen känns hans musik rejält malplacerad. Nära en etta.
booby
2010-10-19
Väldigt tråkig. Taskig stämning och inget att ha jämfört med andra Christie-filmatiseringar
MaraJade
2007-07-19
En ok deckare med många bra skådespelare.
Hargulaf
2007-07-01
Det går nog inte att göra jazz skrämmande - irriterande, ja men inte skrämmande. Musiken gör en rörig historia sämre.
Bond26
2007-03-26
ännu ett mordmysterium och Donald Sutherland är mannen som försöker lista ut varför kvinnan blev mördad och sedan fråga ut de misstänkta
Hasselnöt
2006-12-01
Tycker att den var rätt seg, och det är inte det där vanliga engelska "myspysiga" som det är i andra deckare a la Agatha Christie