2.6

Döden på Nilen

När Hercule Poirot semestrar vid Nilen får han ett mordmysterium på halsen.

Originaltitel Death on the Nile
Regissör Kenneth Branagh
Manus Michael Green
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium
Skådespelare Kenneth Branagh, Tom Bateman, Annette Bening, Gal Gadot, Russell Brand, Armie Hammer, Emma Mackey, Rose Leslie, Letitia Wright, Jennifer Saunders, Sophie Okonedo, Adam Garcia, Ali Fazal, Dawn French, Rick Warden

TimBuckley
2022-10-10
Till skillnad ifrån den första filmen så saknar filmen delvis den där filmiska sagokänslan som tycktes om med den första. Den saknar även lika omtyckta skådespelare, vilket såklart gör den mindre tilldragande. Men den är fortfarande lite sevärd av och snygg mellan varven, såväl som påkostnad.
yrkeschaufföre
2022-09-20
Såg den på en liten skärm på flyget till NY så upplevelsen var inte den bästa. Men filmen var oerhört snygg, det var nog inte en enda detalj som inte var genomtänkt. Jag gillar de flesta skådespelarna och ser gärna att det görs fler filmer men samtidigt tror jag inte att jag kommer se om den här, så det blir en stark trea i betyg.
Afflicter
2022-08-21
Väldigt vackert filmad. Bra manus, fast slutet är ganska förutsägbart, även om man inte har sett den här historien förut.
produr
2022-08-18
Versionerna med Peter Ustinov från 1978 och David Suchet från 2004 tycker jag är bättre men Branaghs Döden på nilen är inte så dålig den heller.
PeterTheW
2022-05-22
Början snygg, sen förvandlas den till ett långt intetsägande sömnpiller men tar sig lite mot slutet.
mrHL
2022-04-23
Riktigt, riktigt dålig. En besvikelse.
Jompalompier
2022-04-18
Hög mysfaktor.
Spook
2022-04-10
Förutsägbar (har inte läst boken) som tusan, skulle tagit bort vissa ledtrådar... Men ändå betyget 3 för jag tycker skådisarna är bra.
Starkbröl
2022-04-05
Snuttig och med fin stil men pusseldeckarformatet låter sig inte så lätt översättas till film, speciellt inte när allt ska redas ut genom tio minuter förklaring i monologform. Dock en helt oförarglig film som passar alla. Känns kortare än vad den är, på ett negativt sätt, det känns fortfarande lite som en upptakt när filmen visar sig vara slut. Genomgående välspelad.
mammene
2022-03-29
Bra pusseldeckare, där ledtrådarna gör att jag famlar fram och tillbaka, många vore de skyldiga, och så ska det vara. Kan också säga utan att avslöja för mycket att vid ett tillfälle blev man rejält lurad. Snyggt filmad med bra effekter, tyckte Kenneth Branagh passade mycket bra som Poirot.