3.4

Döden och flickan

Paulina lever numer ett tryggt liv som hemmafru i ett land i Sydamerika. Femton år tidigare styrdes landet av en militärregim. Då blev Paulina gripen, våldtagen och torterad. En kväll kliver det förflutna in i hennes hem.

Originaltitel Death and the Maiden
Regissör Roman Polanski
Manus Rafael Yglesias, Ariel Dorfman
Genre Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Stuart Wilson

Dele
2015-05-14
Intensivt och dramatiskt kammarspel, väl upplagt av Polanski.
Noethe
2013-11-07
3- För Weavers skådespeleri som alltid är bra. Annars en oengagerade.
Hypostas
2013-07-13
Jag älskar sådana här täta och intensiva kammarspel.
vieekk
2012-03-06
Min 14:e långfilm av Polanski och även den en kammerspielfilm. Mig veterligen är det endast den här och Carnage av nämnda regissör som kvalificerar för genren. Om nu inte någon av Les plus belles escroqueries du monde, The Tragedy of Macbeth, Che?, Tess, Pirates eller Oliver Twist kvalificerar. Death and the Maiden är centrerad kring tre karaktärer spelade av Sigourney Weaver, Ben Kingsley och Stuart Wilson. Jag drar mig för att gå in i detalj om vad det hela handlar om, men om man till exempel jämför med bioaktuella Carnage har vi här ett betydligt tungare tema till tonerna av Schuberts 14:e stråkkvartett i D-moll, även känd som Death and the Maiden. Kingsley är kingen i stringen i ringen, medan Weaver är lite tråkig och det är nog hennes förtjänst att filmen i fråga tenderar att kännas längre än vad den egentligen är: det och att den är väldigt långsam. Jag kom förresten att tänka på att Polanski aldrig har återanvänt någon av sina huvudskådespelare. Han har liksom haft storheter som Jack Nicholson, Harrison Ford, Hugh Grant, Johnny Depp, Adrien Brody och Ewan McGregor i sitt våld, men aldrig nyttjat dem vidare. Undantaget skulle väl i så fall vara frugan hans, Emmanuelle Seigner, som medverkat i tre av hans filmer. 3/5
precineadd
2011-09-23
börjar bra, blir allt mer luddig. snyggt hantverk och fin polanski-tematik. men främst är det en till film som sinkas av världens mest överskattade skådespelare, den ständigt lika självmedvetna divan ben kingsley.
Ghostface
2011-09-19
Historien lyfter aldrig och trots kvalitetsskådespelare så känns det aldeles för mycket som pjäsformat över filmen och dessa två konstformer ska till 99% inte blandas.
Rune2000
2010-11-05
En intressant filmpremiss som tyvärr tappar sitt sting under den sista halvtimmen. En film som funkar betydligt bättre i sin original pjäsformat trots fina rollprestationer från Weaver, Kingsley och Wilson.
kjs
2009-05-06
Nja... betyget pendlar mellan en tvåa och en trea. Boken (en pjäs av Dorfman) är nog bättre. Såg den för att förstå boken bättre och inte för att bli underhållen.
Ballan
2008-08-11
Klart sevärd film. Inget för actionälskarna, men den här filmen har helt klart andra fördelar.
2007-12-29
Kingsleys insats är något av det bästa jag någonsin sett.