3.5

Djungelboken

Pantern Bagheera hittar den övergivne människovalpen Mowgli i den indiska djungeln och tar honom till en vargfamilj som uppfostrar honom som sitt eget barn. En dag nås vargarna av budet att den fruktade tigern Shere Khan är på väg tillbaka till deras del av djungeln. För att skydda Mowgli från tigerns vrede erbjuder sig Bagheera att ledsaga honom tillbaka till människobyn. Mowgli vill dock hellre stanna kvar i djungeln och hittar på vägen en vän i björnen Baloo som gärna tar honom under sina vingar. Baserad på novellsamlingen "The Jungle Book" av Rudyard Kipling från 1894.

Originaltitel The Jungle Book
Regissör Wolfgang Reitherman
Manus Larry Clemmons, Ralph Wright, Ken Anderson, Vance Gerry
Genre Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Phil Harris (röst), Sebastian Cabot (röst), Bruce Reitherman (röst), George Sanders (röst), Sterling Holloway (röst), Louis Prima (röst), J Pat O'Malley (röst), Verna Felton (röst), Clint Howard (röst), Chad Stuart (röst), Lord Tim Hudson (röst)

Skapad 2019-12-08 av Stygga-Vargen
Så länge jag kan minnas har vi alltid bänkat oss framför TV:n för att titta på Kalle Anka på julafton och även om en del saker försvunnit ur programmet - den där tecknade filmen om skridsko...   Läs mer »

Simon_19
2023-12-30
Då var det dags att se om den efter cirka 20 år. Den är bättre än jag kunde minnas. Musiken är exemplarisk och karaktärerna är hur sköna som helst. En av de bättre Disney-filmer som gjorts. Galet att Disney+ varnar i början att filmen är negativt riktad mot vissa kulturer och att filmen inte okej på det sättet, vilket skämt.
BjörnBandhund
2021-11-30
Ett animerat mästerverk. Ibland behöver det inte vara en massa krångel för att göra något fantastiskt bra. Om man sen lägger till sin personliga nostalgi är ju frågan om det kan bli annat än det exklusiva betyget 5 - och jag är tyvärr rädd att svaret är NEJ.
2020-10-08
Odödlig. Magiska karaktärer; Bagheera, Baloo, Kaa, Shere Khan... alla odödliga! Och musiken är förstås utomordentlig med. Sett den här klassikern tiotusen gånger och tiotusen gånger till lär det bli.
päronanton
2019-08-20
Mästerverk! Underbar!
wasteoftime
2018-02-19
Djungelboken, denna tidlösa klassiker. Oväntat nog lever den upp till merparten av mina förhoppningar. Den är rolig, låtarna svänger och är bra. Storyn är helt okej, om än något hattig då scenerna inte alltid känns helt sammanhängande, så är det inte så illa som det kan vara. Detta var också första gången som jag såg den på engelska, och det höll upp bra. Jag saknade givetvis Beppe Wolgers, men det gör man ju alltid. Det blir en trea, utan att blinka. Extremt hög mysfaktor.
2017-09-28
Inte alls så tokig, gillar den här filmen...

2017-08-05
Det här måste väl ändå vara en av de bästa tecknade långfilmerna som någonsin gjorts.
zallaxx
2017-05-13
cuz: musiken
2017-05-03
Jag köpte nyligen en box med några gamla tecknade Disney-klassiker på Blu-ray och denna film finns med i den boxen. Bilden kan man verkligen inte klaga på men ljudet däremot kunde de ha gjort lite bättre (åtminstone när det gäller den svenska dubbningen). Tycker det här är en av Disneys bästa tecknade filmer; den är både rolig och lite spännande, musiken är riktigt bra och den är väldigt snyggt tecknad. Ett mästerverk!
Applekingen
2016-12-12
Ett sant mästerverk helt enkelt.