3.2

Djävulsmasken

Detta är Bavas debut som regissör. Filmen är en variant på en vampyrhistoria och utspelar sig i ett klassiskt gotiskt, skräckromantiskt landskap. En kvinna, spelad av sedermera skräckfilmsdrottningen Barbara Steele, blir under inkvisitionen avrättad som häxa efter att ha gjort sig skyldig till otrohet. Avrättningen drivs igenom av kvinnans egen bror. Som hämnd förbannar kvinnan brodern och all hans avkomma, och ännu 200 år senare har inte hans släkt straffats nog.

Originaltitel La maschera del demonio
Alternativ titel Black Sunday, The Mask of Satan, Svart söndag, Revenge of the Vampire
Regissör Mario Bava
Manus Mario Serandrei, Ennio De Concini, Mario Bava, Marcello Coscia
Genre Skräck, 60-tal
Skådespelare John Richardson, Barbara Steele, Ivo Garrani, Andrea Checchi, Arturo Dominici, Enrico Olivieri

Robkiller
2021-11-11
Visst... kanske borde få nå plus för att den är gammal. Men inte var det mycket att se inte.
Ful_fisk
2021-09-30
Så snyggt och så elegant! Tänk så bra skräckfilmer som gjordes en gång i tiden, något sådant här har vi inte sett röken av på den här sidan millennieskiftet. Underbart grym och häftig!
sven_usling
2021-01-13
Fantastisk uppbyggnad, fånig upplösning, som så ofta i äldre skräckfilmer.
Stan
2019-10-29
Mäktigt. Otroligt snygg och stämningsfull. Lite minus för dubbningen stundtals och vissa effekter
Raimo_1985
2018-02-03
Första Mario Bava-film jag ser. Öppningsscenen är makalöst mörk och ondskefull, och snyggt gjord. Hela filmen är väldigt proffsigt gjord i allt. Jag märker redan här är att det är en kompetent regissör vi har att göra med. Den är lite som en amerikansk skräckfilm från den här tiden men mycket mer konstnärlig och kärleksfullt gjord. Jag är mäkta imponerad. Det enda sämre jag har att säga om filmen är att filmen känns längre än vad den är. Men trots det så var mina ögon uppspärrade filmen igenom.
martineden
2017-01-29
[rek. 4] Den gotiska atmosfären i denna film är bland det bästa jag någonsin sett!! Inledningsscenen är verkligen klassisk och i sig ett sceniskt mästerverk. Jag måste dock medge att dialogen i bland känns fånig och dubbningen är ganska dålig, vilket faktiskt i viss mån saboterar intrycket som filmen ger. Det är dock en klassiker som på goda grunder har en plats i filmhistorien. Mycket bra!!! 3+/4-
dudson
2016-10-16
Märks ju helt klart filmen är gjord av en mästare. Rejält stämningsfull och visuellt läcker. Men även riktigt seg. En klassiker helt klart.
gjoob
2016-06-23
Första scenen är en av de obehagligaste jag sett i en så gammal skräckfilm och slutscenen var minnesvärd, men transportsträckan i mitten drar ned helhetsbetyget ett snäpp.
Astrojacob
2015-01-30
Helt ok horror jag hittade i "Lilla Filmboken" Skräck. Kanske lite banal ibland men både rolig och patetisk blir en lättsam horror-Trea.
Mr_v
2014-10-18
Löjeväckande läckert och stämningsfullt. Och Barbara Steele är ju makalös.