3.1

Djävulens blodsband

En till synes normal kvinna mördar sin sexpartner utan någon påtaglig orsak och gömmer sedan hans kropp.

Originaltitel Sisters
Alternativ titel Blood Sisters
Regissör Brian De Palma
Manus Brian De Palma, Louisa Rose
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Margot Kidder, Jennifer Salt, Charles Durning, Barnard Hughes, William Finley, Lisle Wilson, Mary Davenport, Dolph Sweet

djonipony
2023-01-24
Första känslan när "The end" dök upp var att slutet tyvärr drar ner 3:an, som denna tidiga De Palma var på väg mot, till en 2,5:a istället. Helt ok Rear Window-blinkande thriller med Lois Lane innan Superman, en granntjej med 80-talsfrilla ett decennium för tidigt, Steve Buscemis och John Waters' borttappade brorsa och ett knappt färdigbyggt World Trade Center i bakgrunden (måste vara en av de första filmerna tornen syns i). Härlig 70-talsmiljö och -look, förtexter filmade av vår egen babylegend Lennart Nilsson, musik av Psycho's Bernard Herrmann, en cameo av Olympia Dukakis och en snut från Blåsningen i biroll. Men istället för att hålla det plain and simple kör Brian något Cronenbergs-osande Manchurian Candidate-hypnos-spår som bara stjälper och ger oss ett slut som får en att bara "Aha, och SEDAN då?". Synd på en film som till 90% skötte sig helt ok.
Andravåningen
2016-04-23
Kan verkligen uppskatta sådana här gamla mindfuckerfilmer som inte är så angelägna om att uppfylla förväntningar på sådan film att de blir överdrivna och strömlinjeformade på samma gång. Här finns plats även för traditionellt njutbart skådespeleri och vardagliga detaljer i plot och scenografi som gör fasan så mycket mer påträngande.
emilstjernholm
2016-03-02
Härlig och snäppet mer skruvad än vad jag hade väntat mig. Mystiken håller hela vägen in i mål, och det där knallröda blodet i kombination med ljudbilden... sleazy och bra.
myslas
2016-02-21
Ingen Carrie direkt men bra mystik.
eriqk
2016-01-27
korsning av hitchcock och cronenberg..
Tonti
2015-03-22
Blir lite väl korkad och sleazy i längden men den har ju sina stunder.
Raimo_1985
2014-10-06
Mycket bra thriller/mindfucker/mysterium. Svårt att slita sig ifrån filmen enligt mig. De Palma har gjort flera bra filmer.
2013-12-27
Riktigt schyst thriller som stått sig bra mot tidens tand. Stark trea. (9/15)
precineadd
2013-08-28
mycket ambitiös new hollywood-kitsch som visar att de palma var sin stil tidigt på spåret
ziferN
2012-05-21
Bra, effektiv, spännande, intressant och underhållande film i sann Hitchcock-anda och med en härlig 70-tals stämning. Filmen och sin story greppade tag om mig direkt och den höll mig verkligen underhållen och intresserad från start till mål, speciellt med tanke på den spännande inledningen, samt så levererade filmen bra skådespel. Brian De Palma hanterade även split-screen väldigt bra och effektivt, och jag kan nog ranka denna till en av de bättre 70-tals skräckfilmerna. Stark trea och sevärd!