3.5

Djävulens arkitekt - Speer och Hitler

Arkitekten Albert Speer blir tidigt en nyckelperson i kretsen kring Hitler. Führern förser sin vän med de resurser som krävs för att kunna manifestera storhetsvansinnet även på ett visuellt plan, och idéerna för den framtida världshuvudstaden Germania vet inga gränser. Samtidigt ignorerar Speer systematiskt vilka offer som krävs för ett genomförande. Via dramatiseringar och dokumentära partier tecknas en bild av en av nazismens mest inflytelserika, och samtidigt svårfångade, individer.

Originaltitel Speer und er
Regissör Heinrich Breloer
Manus Heinrich Breloer, Horst Königstein
Genre Biografi, Krig, Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Sebastian Koch, Tobias Moretti, Dagmar Manzel, Peter Rühring, André Hennicke, Michael Gwisdek, Elert Bode, Andreas Kallauch, Andreas Conrad, Susanne Schäfer, Eva Hassmann

2016-09-10
Det absolut rörigaste jag någonsin sett! Först handlar det om en sak, sen börjar det helt plötsligt handla om något helt annat som inte har någonting över huvud taget med det första att göra!
NoWireHangers
2014-04-06
Stark trea. Det blir lite väl långt. Från att i början ha känts malplacerade så lyfter de dokumentära intervjuinslagen upp och ger en extra dimension till filmen och lyfter nästan upp den till en fyra.
ConnyJ
2013-03-27
Mer än nöjd med denna film! Ok 4,5 timme är i längsta laget, men det är inte mycket som går all klippa bra, allt är bara så bra! De dokumentära inslagen gör att man frågar sig gång på gång om vad som är fiktion och vad som är verklighet, så baserar sig storyn på en verklig händelse.. Bra! 5/5
Mikka
2011-11-23
Bra och intressant film, verkligen sevärd. Tyvärr är inte sista tredjedelen alls lika intressant som resten av filmen. Första halvan är riktigt bra.
the-godfather
2011-11-20
Lång film som får med allt för att jag ska tycka att den är bra. Har lärt mig en del om speer så filmen uppfyllde sitt syfte. Sen så är skådespelarna bra placerade. Koch gör ett bra jobb som speer. Så filmen får en fyra utav fem.

2010-06-03
allt är bara så bra =)
lekke
2009-07-12
De dokumentära inslagen känns tokigt malplacerade vid första ögonkast, men sedan blir de ett måste för att driva historien framåt, för Speer i Kochs gestaltning blir inte så djup. Helt ok annars, sevärd.
TimBuckley
2009-03-21
(rek 4a) Efter denna film blir jag högst intresserad av att läsa Speer's benämnda självbiografier, som också hela filmmanuset baserat sig på! Filmen är till 80% av speltiden uppbyggd som en vanlig film med denna verklighet som en stimulerande medvind för filmens framfart, med ett skildrande som under de 4:30 timmarna hinner med att skildra allt ifrån Hitlers tal i ölhallarna, till tiden i bunkern under de allierades bombmattor, och dessutom ligger en stor del av filmen i skildrandet av livet i fängelset med Hess, Dönitz mfl, via Nürnbergrättegången. Och här & var bryter verkliga interjuver med Speers egna barn och närstående in i det dramatiserade och i bästa fall lyckas de kasta ett nytt ljus på det dramatiserade, men ganska ofta blir jag störd av dessa 20% som avbrytande delar in i "filmen" med Sebastian Koch. Rolig detalj är förresten att Koch redan i filmen "Stauffenberg" stått vid kartbordet vid sidan av Hitler i "Wolfschanze", med något annorlunda intentioner ;))) Sammantaget är särskilt de första 2-3 timmarna väldigt involverande, när jag väl svalt greppet av de små inbrytande interjuvparanteserna, men lite för TV-producerad känsla, och för egen del hade jag hellre sett att interjuverna hade förpassats till att vara extramaterial på dvd'n eller så. Hursomhelst, innehållsrikt tjockt dokument över Hitlers närmaste man, som genom sin mustighet och sina många arkivfilmer kompenserar att det hela känns producerat av tysklands motsvarighet till svt. 4a.
Ola_Schubert
2008-10-19
Visst intressant, men inklipp av interjuver störde ibland. Dock var de inte ointressanta i vissa fall. Det som höjer denna film är kanske främst inslagen ifrån spadauvistelsen. En stark trea i betyg.
2008-09-17
som historisk händelse är den välgjord, de dokumentära inslagen kanske sänker intrycket en aning, men är man intresserad av ww2 och allt därtill ska man se denna