3.4

Der geteilte Himmel

Efter ett nervöst sammanbrott återvänder Rita Seidel till sin barndomsby. Hon har beordrats att vila upp sig. Hon vill återfå sin styrka och använder denna tid av konvalescens till att fundera över sitt förflutna och romansen med en äldre kemist.

Originaltitel Der geteilte Himmel
Alternativ titel The Divided Heaven
Regissör Konrad Wolf
Manus Konrad Wolf, Kurt Barthel, Willi Brückner, Christa Wolf, Gerhard Wolf
Genre Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Renate Blume, Eberhard Esche, Hilmar Thate, Martin Flörchinger, Hans Hardt-Hardtloff, Erika Pelikowsky, Günther Grabbert, Horst Jonischkan, Petra Kelling, Jürgen Kern, Horst Weinheimer

Fredzon_M
2013-03-14
Stark trea. Snygg, välspelad och intressant på flera plan. Det som drar ner betyget är att filmen har lite problem med rytmen, det flyter inte på som jag skulle önskat.
goeran
2012-02-14
Konrad Wolfs Der geteilte Himmel från 1964 bygger på en roman av Christa Wolf som anses inrymma en viss subtil kritik av den östtyska regimen. Det märks inte så mycket i filmen där man skalat bort de mest kontroversiella delarna i romanen. Trots detta var filmen tydligen tidvis förbjuden i Östtyskland eftersom den faktiskt tar upp massflykten till väst. Det känns som om att filmens centrala budskap är att plädera för en östtysk ”sonderweg”; det riktiga i att välja ett liv i öst (framför överflödet i väst) även om det innebär hårdare umbäranden. Alldeles bortsett från de politiska övertonerna förmedlar filmen en mycket sevärd och vemodig kärlekshistoria i vackert svartvit foto.
Tonti
2009-10-25
En mycket imponerande film med fantastiskt scope-foto. En stor överraskning som verkligen förtjänar en dvd-release snarast. Visserligen vilar filmen rätt tungt på andra filmskapares stil, exempelvis påminner den om Resnais men den är bra på egna meriter och visar upp en mycket intressant motsättning mellan öst- och västtyskland. Hade tjänat på att ha mer fullödiga karaktärer men annars finns det inte mycket att klaga på.