Divergent

I en avlägsen och dystopisk framtid är samhället indelat i fem falanger där var och en representerar olika förmågor. Som tonåring är man tvungen att bestämma sig för om man vill stanna i sin falang eller byta till en annan. Vad man än väljer, så väljer man för resten av sitt liv. En tonårstjej som just ställs inför detta valet är Beatrice Prior. Hon bär på hemligheten att hon är en avvikande, vilket innebär att hon inte passar in i någon enskild falang. Om någon visste skulle det innebära en säker död, men samtidigt inser hon att hon kan förändra världen hon lever i och rädda de människor hon älskar.

Baserad på romanen Divergent av Veronica Roth från år 2011.

Originaltitel Divergent
Regissör Neil Burger
Manus Evan Daugherty, Vanessa Taylor
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Shailene Woodley, Theo James, Ashley Judd, Jai Courtney, Ray Stevenson, Zoë Kravitz, Miles Teller, Tony Goldwyn, Ansel Elgort, Maggie Q, Mekhi Phifer, Kate Winslet, Ben Lloyd-Hughes, Christian Madsen, Amy Newbold, Ben Lamb, Justine Wachsberger

Skapad 2019-12-08 av marieherdensjo
I en dystopisk framtid lever Beatrice ”Tris” Prior. I hennes hemstad Chicago är folket indelade i fem falanger efter olika egenskaper: de tappra, de ärliga, de fridfulla, de lärda och de osjälvi...   Läs mer »

LenWidleheyt
2017-12-03
Skräpversion av Hunger Games. Inte ett dugg mer än så.
labi
2017-01-05
Gillar egentligen inte den här typen av filmer, men blev underhållen.
zeke_karlsson
2016-09-10
Åh så gött med en sån här film igen! Sci-fi, drama, action och kärlek!
zeke_karlsson
2016-09-10
Åh så gött med en sån här film igen! Sci-fi, drama, action och kärlek!
Tatty
2016-07-09
Tja, långtråkig i början. Förstod inte filmen först och tyckte den var seg och rörigt först. Men sen blev det lite spännande på slutet så att man förstod vad filmen handlade om. Men sen får en 2a. Så bra var inte filmen. Inte riktigt min filmsmak sån här film.
idaho1981
2016-06-06
Spännande och intressant idé som kunde tagits om hand mycket bättre. Det är ett skrämmande framtidsscenario, men det blir alltför smörigt och likt hungerspelsserien. Shailene Woodley fortsätter dock att imponera.
Natosh
2016-06-05
Kör man ner mycket Hunger gämes, lite Enders game och några tafatta parkourmoves från stans skatepark i Hogwarts sorteringshatt och rör runt så får man detta
Caziopeia
2016-05-29
Älskar idén men tyvärr lyckas de inte göra så mycket med den. Tonårsfilm, förutsägbar och stundvis långsam. Får ändå en 2a för miljön och idén.
supermancover
2016-04-26
Boken är så himla bra, så blev väldigt besviken på filmen pga höga förväntningar. Kunde blivit en svinbra film, istället blev den watchable. Synd.
Roswall
2016-04-10
Svag tvåa. Märks tydligt i regi och hur man jobbar med musik att detta riktar sig till hyfsat unga tonåringar. Mycket känns som en blek kopia av bättre verk i genren, detsamma gäller premissen.