2.9

Olydnad

Ronit återvänder till sitt judiska hemkvarter i London efter att hennes pappa, en lokal rabbi, gått bort. Hon orsakar kontrovers i samfundet när hon inleder en romans med sin kusins fru.

Originaltitel Disobedience
Regissör Sebastián Lelio
Manus Sebastián Lelio, Rebecca Lenkiewicz
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola, Cara Horgan, Mark Stobbart, Omri Rose, Sophia Brown, Dominic Applewhite, Liza Sadovy, Orlando Brooke

Albion
2022-08-24
Snygg film som ger en inblick i det judiska livet. Det där med perukerna, sheitel, visste jag tex inte om. Väl avvägd i sitt berättande, det blir aldrig vare sig för överdramatisk smetigt eller propagandapredikande från vare sig religösa eller Hbtq-perspektiv. Bäst är förstås tonerna till The Cures "Lovesong" när eftertexterna rullar igång. Så galet bra Disintegration-plattan är alltså. Betyget blir en stark 3;a, 3+
HerrNenne
2022-08-14
Jag har väldigt lite förståelse av den judiska kulturen och har därför väldigt svårt att relatera till så mycket av det när så mycket cirklar runt det, så det skapar ett ointresse här trots att jag borde vara mer intresserad. Men det händer ju inte speciellt mycket heller.
mammene
2022-08-12
Det här vill jag ge en fyra, mycket för skådespelet. Då mycket den magi som framstår mellan Rachel Weisz och Rachel McAdams, den tvingas inte fram utan smyger sig på, även Alessandro Nivolas gestaltning känns väldigt mångbottnad. Att också få en inblick i den judiska kulturen är intressant, då man skildrar en ram men också att människor är individer. Historien höll mig engagerad ända till slutet.
idaho1981
2022-01-08
Väldigt välspelat, särskilt av Rachel Weisz. Intressant inblick i denna slutna gemenskap. Fint att mannen inte blir skitstövel. Svag fyra.
MsA
2019-08-07
Tråkig och Rachel x 2 funkar inte så bra ihop! :(
2019-04-26
Snark i kubik! Så jävla tråkig att klockorna stannar!
abnormal
2019-04-11
Intressant och engagerande film som inte skriver tittaren på näsan.
Spook
2019-03-23
har alltid gillat Nivola som skådis och har alltid tyckt han borde fått större roller. han och Rachel gör filmen helt ok!
Robkiller
2018-11-08
Helt värdelös
Spidde
2018-11-04
Riktigt bra film! Börjar lite segt men ganska snabbt utvecklas det till ett nervigt och engagerande drama, på ett finkänsligt sätt med enkla medel. Mycket bra skådespel! Klart sevärd, ge den en chans även om den kan verka tråkig.