Dirty Wars

Med dokumentärfilmen Dirty Wars vill den undersökande journalisten Jeremy Scahill rapportera från kriget i Afganistan. När han gräver djupare upptäcker han att Afganistan bara är en liten del av ett hemligt krig där hela världen är ett slagfält. Jakten på sanningen leder journalisten på en resa från Afghanistan till Jemen, Somalia och vidare. Genom skrämmande vittnesmål tonar en bild av det smutsiga krigets verklighet fram.

Originaltitel Dirty Wars
Regissör Rick Rowley
Manus David Riker, Jeremy Scahill
Genre Dokumentär, 2010-tal

herrpadda
2015-02-28
Rörig dokumentär utan något direkt fokus. Kändes som om en del i en dokumentärserie utan fortsättning. Intressant ämne i övrigt, helt ok!
Benisakura
2014-10-31
Intressant ämne men tyckte dokumentären inte var det.
Blood_and_Gold
2014-04-17
Viktig dokumentär. Den var mycket intressant och sevärd. Hur den som i kommentarer här kan vara komminstprogaganda är för mig obegripligt. Filmen handlar inte om kapitalism på något sätt utan ett lands krigsföringsstrategi.
hestret
2014-03-02
Tramsig och rent utav dåligt konstruerad dokumentär om amerikansk krigsföring (läs: självhyllning av en narcissistisk amerikansk journalist som gillar sin egen röst och ansikte lite för mycket). Intervjuerna med andra personer klipps ofta väldigt kort och inte sällan innan personen fått prata till punkt, vilket sänker trovärdigheten och förhöjer känslan av självförhärligande. Istället är det mest massa voiceovers med dramatiska statements som "what have we lost", "what was hidden in the shadows right now?" etc (ingen subtext, här inte). Det blir ju rätt komiskt distraherande när en dokumentär om krigskonspirationer förklär sig själv till en konspirationsthriller rent estetiskt. Dessa intervjuer blandas med översentimentala bilder på barn som spelar fotboll och leker med drakar (för det gör ju alla barn i Afghanistan, vet ju alla!) för att säkerställa tittarens känslomässiga engagemang. Visst är ämnet viktigt, men det knappast en originell tes som presenteras. Och ska man ha en så tydlig åsikt så hör det väl till att presentera något som liknar en lösning fram mot slutet? Det som höjer filmen lite är att vi ändå bjuds på en hel del fina fotorutor från Afghanistan och en del fascinerade originalfoto. Dessa filmer ger dokumentärer dåligt rykte och får mig att återigen ifrågasätta om folk sätter betyg på dokumentärer givet dess kvaliteter som film eller baserat på om man håller med tesen eller tycker ämnet är bra/intressant/viktigt. Det här är en svag tvåa och 18/100 i betyg.
Astrojacob
2014-02-16
Modig, avslöjande och obehaglig. Spär på mina redan vidriga USA-antipatier, men bra berättat om unik modig journalist mot alla odds. Bra Oscarsnominerad Fyra.
Commandante
2014-02-11
En mycket angelägen film om hur människovärdets förskjutits sedan 11 september 2001. USA har gått in i ett krig de per definition aldrig kan vinna. Ett stort minus med den här filmen är att upphovsmannen sätter sig själv i centrum på ett nästan pinsamt sätt. Det känns som om 75% av allt bildmaterial innehåller honom. Med tanke på att materialet också är ganska tunt får jag intrycket av att hela filmen egentligen är en teaser till boken.
drbond
2013-12-29
Sömn piller på skiva, ofan!
fari
2013-12-12
Ska man skildra något som journalist ska man inte sätta sig själv i centrum och sedan kretsa allt annat runt sig. Tyvärr är denna film mer en promo för journalisten än hans (tämligen angelägna) story och det drar ner betyget rejält.
JohnMcClane
2013-11-27
Största propaganda filmen jag sett på väldigt, väldigt länge. Men kommunisterna gillar ju denna filmen!
kroffa
2013-10-20