Dimman

Hundraårsjubileet av en liten kuststad, Antonio Bay, närmar sig. Samtidigt som invånarna förbereder festligheterna, reser sig de osaliga offren för brotten som grundade staden, för att utkräva sin vedergällning. I skydd av dimman utför de osaliga sina attacker, sökandes efter vad som rättmätigt är deras.

Originaltitel The Fog
Regissör John Carpenter
Manus John Carpenter, Debra Hill
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Jamie Lee Curtis, Janet Leigh, Adrienne Barbeau, John Houseman, Tom Atkins, James Canning, Charles Cyphers, Nancy Kyes, George 'Buck' Flower

Skapad 2019-11-12 av billybob
De flesta människor förknippar vanligtvis John Carpenter med den klassiska \"Halloween\" från 1978. Nämnda utmärkta legendariska film till trots så vill jag framhålla \"The Fog\" som Carpenters...   Läs mer »

fisk0
2024-04-03
Omtitt efter tjugo år. Höjer från trea till fyra. Härligt stämningsbyggande, fin ljud- och musikläggning. Effekterna håller rätt bra, och berättelsen om tidigare generationers synder som måste betalas är lika aktuellt som någonsin.
vonadel
2023-10-19
Tyckte inte den var riktigt lika bra som när det begav sig, men det är ändå en mysig stämning som fortfarande gör den sevärd. 6/10
myslas
2019-10-03
John Carpenter var en mästare på att göra stor spänning med små medel på den här tiden. Inte för att den här kan räknas in i samma klass som hans mästerverk Halloween och The Thing men det är mycket som är väldigt bra. Snyggt foto och som vanligt musik i mästarklass. Slutet är lite för plötsligt och man kunde dragit ut på speltiden lite till för att göra det bättre men under stora delar av filmen sitter jag och njuter.
Raimo_1985
2018-02-28
För övrigt är jag smått allergisk mot filmer där det är en radiopratare filmen igenom. Urgh.
Raimo_1985
2018-02-28
Knappast någon av de bästa Carpenter-filmer jag sett, jag sitter hela tiden och tycker att den borde vara bättre! Den har ju potential tycker jag. En del är jättesnyggt men de kommer aldrig i mål, tyvärr.

2016-10-12
Så analog och så 80-talskt underbar. Synd att det som gömmer sig i dimman inte smakar lika bra.
BrutusBeefcake
2016-08-31
Sjukt bra musik, riktigt snygg och skön atmosfär MEN, det gäller ju bara de sista 20 minuterna. De övriga 70 är väldigt anonyma för att inte säga tråkiga. Varför spara på krutet så länge Carpenter? Till ingen nytta. (6/15)
lekke
2016-08-12
Ganska snygg och effektiv i all sin enkelhet men som helhet så känns det som om det är mycket som saknas.
Rehn108
2016-04-29
Den stora behållningen med filmen är hur oerhört snygg den är, och det fantastiska soundtracket. Handlingen är mysig på Carpenter-vis men det är ingen film jag kommer skriva hem till mamma om.
AlaRegularis
2015-10-21
Atmosfärisk och stämningsfull skräckis signerad mästaren John Carpenter. Den krypande spänningen intensifieras ytterligare av det mästerliga soundtracket, komponerat av Carpenter själv.