3.5

Die Hard

John McClane är en ensam snut med ynklig tjänstepistol mot tungt beväpnade terrorister som tagit över en skyskrapa. Hans hustru tillhör gisslan som skall ge skurkarna 600 miljoner dollar.

Originaltitel Die Hard
Regissör John McTiernan
Manus Jeb Stuart, Steven E de Souza
Genre Action, Thriller, 80-tal
Skådespelare Bruce Willis, Alan Rickman, Reginald VelJohnson, Bonnie Bedelia, Paul Gleason, Alexander Godunov, Clarence Gilyard Jr, William Atherton, Joey Plewa, James Shigeta, Lorenzo Caccialanza, Robert Davi, Hart Bochner, De'voreaux White, Dennis Hayden

Skapad 2019-12-12 av Rollywood
Bruce Willis har huvudrollen i den här actionspäckade filmen som nådde mer framgång hos publiken än någon kunnat förutse. Die Hard har blivit en av tidernas största actionfilmer och har även ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-08 av weng-weng
Det är julafton 1988. New York-polisen John McClane flyger till Los Angeles för att fira högtiden med sin fru, Holly på julfesten på hennes jobb i en stor skyskrapa. Samma kväll anländer ett g...   Läs mer »

Rune2000
2024-01-01
En klassiker som gav upphov till massvis av kopior men ingen av dessa kan jämföra sig med originalet. Den enda möjliga kritiken är att filmen känns lite för lång men samtidigt har jag svårt att komma med förslag på vad som ska klippas bort.
Albion
2023-12-18
Första omtitten på hela 31 år och det var ju på tiden. Jag har annars mest dragit mig till Die hard 2 som är lite av en personlig favorit. Överraskade mig med att vara bättre än jag förväntat. En mästerlig action och dess kultförklaring får nog ändå sägas vara rättvis. Platsar absolut på actionfilmernas topplista och betyget höjs till en 5;a.
Engravadlax
2023-12-14
Har sett den här några gånger sedan jag var barn på 90-talet, men numera känns produktionsvärdena rätt mossiga.
Jonkenstein
2021-12-02
Bra actionfilm om hur Bruce Willis ska överleva ett gäng tyskar i en skyskrapa. Spännande nästan hela tiden, i allafall om man inte sett den. Denna filmen e så klassisk att det går att se den hur många gånger som helst.
labi
2020-12-26
Rankar den här högst i pentalogin. Kommande filmer spårar ur. Yippie-ka-yey m*******r!
Visse93
2020-12-14
Den bästa actionfilmen som gjorts.
Raimo_1985
2019-09-16
Rolig och härligt överdriven på alla sätt och vis. Töntig ibland.
ekback
2019-01-12
Fortfarande bra action som funkar utmärkt än idag! Willis och Rickman är klockrena i sina roller. Poliserna är väl det enda större man kan klaga på, som tur är förstör dom inte handlingen allt för mycket.
karlmats
2018-12-25
Jag håller med mig själv ganska mycket till punkt och pricka. På förhand hade jag trott att den faktiskt skulle kunna höjas till maxbetyget som en av filmhistoriens bästa actionfilmer. Nu efter en omtitt får jag konstatera att det fortfarande är en av de bästa actionfilmerna men att någon höjning inte kommer på fråga. Willis och Rickman, vilket par alltså, de är en fröjd att se. Filmen känns aldrig krystad i sin handling utan de små detaljerna sitter till punkt och pricka. Den stabila 4an står kvar men nu vet jag iaf om det och får leta vidare bland potentiella höjningar. ---------- 21/6-10 Det här är fantastiskt, redan i titeln får vi veta exakt vad som väntar och man blir fanimig inte besviken. Willis är en perfekt casting och klickar så bra med Rickman att man nästan blir lite rädd. Med två så underbara karaktärer behövs inte så mycket mer, och tur är väl det. Annars hade man kanske stört sig ännu mer på några av de väldigt endimensionella sidokaraktärerna än vad man gör nu. Speciellt de puckade poliserna blir rätt enerverande och förtar lite av filmens magi. Nåja, tempot är högt, dialogen smockad med tjusiga one-liners som bara är där för att vara coola och så får vi en massa shoot-outs som gör mig glad. Dum-action är sannerligen en fröjd att se när det görs rätt, och det är fortfarande inte många som gjort det bättre än så här. En stabil 4a.
stgurgel
2018-12-19