2.5

Diamantino

När världens bästa fotbollsspelare, Diamantino, missar den avgörande straffen i VM-finalen får detta konsekvenser långt bortom fotbollsplanen. Händelsen sätter igång en malström innehållande allt ifrån kloning, adopterade hemliga agenter och Portugals eventuella uttåg ur EU.

Originaltitel Diamantino
Regissör Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt
Manus Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt
Genre Drama, Fantasy, Komedi, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Carloto Cotta, Cleo Tavares, Anabela Moreira, Margarida Moreira, Carla Maciel, Chico Chapas, Joana Barrios, Maria Leite, Filipe Vargas, Hugo Santos Silva, Vítor de Almeida

StureStenhög
2021-08-01
Det är möjligt att det bara är portugiserna som har en udda syn på vad bra satir innebär, men jag tyckte inte att det här fungerade alls. Det är spetigt, ytligt och ofokuserat. Man slänger ut lite sådant där som folk tycker om att tycka utan att göra så mycket med det, och blandar det med oinspirerade absurditeter utan riktning. Halvtaskigt skådespeleri, överanvändande av berättarröst, och en meningslös huvudperson gör inte saken bättre
karlmats
2019-07-31
Min första portugisiska film och bara det är ju roligt. Kvalitén är väl blandad högt och lågt men hjärtat för kreativitet finns ju verkligen där. Cron-kopian blir kanske lite för retardo och ju mer filmen flippar desto mer tappar den mig, hans två systrar är i princip bara irriterande och det får stanna vid en någorlunda stark 2a.
stgurgel
2018-12-02
Färgglatt trams, men inte dålig
KimEkberg
2018-11-14
postironi på gott och ont. Hade gärna sett att man gjort mer av det könsöverskridande anslaget. Men gillar att han är så snäll. Ett väldigt bra koncept är det ju med Diamantino, men det blir lite Austin Powers att han ska vara så puckad.