2.4

Genvägen

Ett norskt par bilar till Sverige för att smuggla sprit inför vännens bröllop. En omväg som de tvingas ta leder snart in dem i en otäck härva av videoövervakad tortyr.

Originaltitel Snarveien
Alternativ titel Detour
Regissör Severin Eskeland
Manus Severin Eskeland
Genre Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Jens Hultén, Sondre Krogtoft Larsen, Malin King, Johan Hedenberg, Marte Cristensen, Knut Walle, Inga Didong Harrie, Mikkel Gaup, Kai Kolstad Rødseth, Eileen Kvaale Røst, Jeppe Beck Laursen

2018-08-04
Skrattretande dålig film!!
KyLLo
2016-12-24
Att den inte kommer igång förrän mot slutet håller jag inte med om. Nä, spänningen byggs upp från ett tidigt skede och stegras. Det är som tur inte som Saw-uppföljarna med förutsägbara tortyrscener som avlöser varandra från början till slut. Genvägen är inte precis nyskapande, men det finns en röd tråd. Som en del andra är inne på skulle jag önska att den tog lite andra vägar. Jag hade gärna sett att de tekniska effekterna och miljöerna använts i högre utsträckning. Annars har de skickligt utnyttjat den där typiska nordiska personligheten, där man tillåts vara lite tysta, noggranna och påklistrat inställsamma utan att det uppfattas som något konstigt. Jag föredrar det här framför svensk skräck som Mörkt vatten. Men tycker bättre om t.ex. Vacancy, där spänningen är mer krypande och miljöerna får större plats. Även om den är inspelad i Sverige och har några svenska skådespelare är det en norsk film, eftersom den är producerad i Norge. En svag trea.
santiago
2016-03-20
Klichéfylld och kommer inte igång förrän en kvart mot slutet.

2015-09-17
En helt okej norsk/svensk skräckfilm. De kunde gott ha spenderat lite mer tid på filmens manus. 5/10
ziferN
2014-08-25
Det är klart kul med lite skandinavisk skräck men samtidigt så är detta riktigt klichéfyllt, alltså jag menar att det uppstår kliché efter kliché som man har sett ett antal gånger innan, dock efter att man har sett så många skräckfilmer som jag så kan man inte låta bli att bli lite underhållen iallafall. Men eftersom filmen hade så otroligt många klichéer så har jag svårt att ge filmen en trea.
silvertrain
2013-09-25
Rätt bra norsk/svensk skräckfilm. Kul att det görs skandinaviska ?skräckfilmer. I denna film så är det inte några direkt snälla svenskar som visas upp direkt. Hoppas inte att vi svenskar skrämmer iväg norrmännen med denna! Stark trea!
Xenox
2012-09-01
En bra norsk/svensk skräckfilm.
Ondskapt
2012-08-18
Den har egentligen inget man inte sett förut. Svenska skådisarna är dåliga och har en skum dialekt för att bo där dom gör. Lite fränt slut och kompetent hantverk annars, men uddlöst.

2012-03-31
Helt grei. -3
amam
2011-12-27
Svag trea. Som sagt så är den väldigt klyschig, allt i den är saker som man har sett förut i andra liknande filmer. Men kul med en norsk-svensk rednecksslasher.