Det yttersta steget

Långtidsdömde Dowd sällar sig till en grupp IRA-medlemmar och flyr från ett fängelse i Belfast. Han tar sig vidare till New York, får jobb som diskare och svär att aldrig ha något med politik att göra igen. På restaurangen träffar han Tulio från Guatemala och förälskar sig i hans syster. Återigen har Dowd hamnat i en politisk konflikt.

Originaltitel A Further Gesture
Alternativ titel The Break
Regissör Robert Dornhelm
Manus Ronan Bennett
Genre Romantik, Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Stephen Rea, Brendan Gleeson, Sean McGinley, Alfred Molina, Pruitt Taylor Vince, Rosana Pastor, Jorge Sanz

Hald
2008-11-02
En förvånansvärt bra och realistisk film i den annars ganska tröttkörda "Kriminell försöker lämna sitt förflutna bakom sig"- genren.

2006-08-10
schysst film
Pylades
2002-12-05
En realistisk och mycket mörk film som varken handlar särskilt mycket om IRA eller påminner om "The crying game". Samtliga skådespelare gör mycket bra rolltolkningar, särskilt Rea, Molina och Gleeson. Jag försöker fortfarande räkna ut hur Rea lyckades göra så mycket av den inte speciellt talträngde Dowd. Inledningscenerna är mycket välgjorda. Den enda besvikelsen är att Gleeson är med på tok för lite... Slutet är en aning överraskande.