2.3

Det vita folket

Mitt på dagen grips Alex utanför en mataffär och förs till ett hemligt, underjordiskt fängelse där människor hålls inlåsta i väntan på deportation. Här är Viktoria chef och styr med järnhand. Från sekunden Alex anländer är hon fast besluten att rymma. Kosta vad det kosta vill.

Originaltitel Det vita folket
Alternativ titel The Deposit
Regissör Lisa Aschan
Manus Lisa Aschan
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Vera Vitali, Isaka Sawadogo, Pernilla August, Aliette Opheim, Emil Almén, Bahador Foladi, Linnéa Wikman, Elfa Sól Heimisdóttir Stanicki, Anna Bjelkerud, Kevin Caicedo Vega, Ville Virtanen

psyche_delic
2022-04-29
Känns som verkligheten. Samma avhumanisering som i verklighetens förvarsverksamhet, bara draget liite längre, med förvaret i undergjorden istället för i mer vanliga hus.
carre006
2019-03-24
som en norrman så väl uttryckte sig en gång - jeg må gå ut o spy
gjoob
2018-03-17
En film som inte lyckas med något annat än att vara så blind i sin "samhällskritik" som de meningsmotståndare den kritiserar. Lägg där till ett genomförande som för tankarna till ett halvambitiöst skolprojekt. Hade den inte varit statligt finansierad och sprungen direkt ur hjärtat av den svenska pk-epoken, hade jag trott att vissa delar var ironiska, som att den gjorde parodi på sig själv, men nej, detta är blodigt allvar. Och kan du inte acceptera filmens premisser, som är inget annat än självuppfyllande profetior, är du en priviligierad vit rasist och fascist. Övertydlig, infantil och oresonlig vänsterdynga.
NoWireHangers
2018-02-07
Väldigt platta karaktärer och en tunn handling som mest går planlöst på tomgång utan något som driver den framåt mot något tydligt mål. Svag 2
Galivan
2018-02-06
Enkel idé, tunn handling, ingen uppbyggnad omkring huvudpersonen som hamnar i fängelse från början. Verkar vilja framhäva en steril stämning med långsamma och lugna scener och en liten grupp människor i små lokaler, med blått ljus,känsla av teater fast lågmält och fåordigt. Men det är osofistikerat, mycket enkel dialog, okomplicerat foto och miljöer. Hela motivationen låg uppenbarligen i parallellen till flyktingkrisen, den politiska poängen var säkert viktigare än hela filmen, därav innehållslösheten, oinspirerat.
KyLLo
2018-01-17
White Is the New Orange
Roswall
2018-01-16
Känns lite som ett projektarbete i gymansiet, tyvärr. Blir ofta, och i för många hänseenden banalt.
fabbe86
2018-01-15
Men vad är det för ett manus?? Känns som de filmat första utkastet eftersom allt är totalt befriat från nerv och framåtrörelse, trovärdiga karaktärer och tematisk botten. Vad är frågeställningen som ska driva handlingen? Var är spänningen? Knappt några scener funkar, de flesta är bara konstiga, missar målet eller är obegripliga/onödiga i sin funktion. Snygg miljö räddar knappast detta haveri. Vill men kan inte sätta en betygstvåa, hoppades att Aschan skulle växla upp efter Apflickorna men tyvärr är detta sämre...
Raimo_1985
2018-01-14
Tråkig dysterkvist, asdeprimerande på fel sätt och filmad genom ett svenskgrått filter. Fångade inte min uppmärksamhet.
carre006
2018-01-13
en bra ide som är uselt genomförd på i princip alla plan...