3.6

Det vilda gänget

Ett gäng laglösa och deras vilda framfart i Mexico och Texas i vilda västern-erans slutskede. De jagas av amerikanska prisjägare som släppts fria enbart för detta jobb, och hamnar i ett eget krig i Mexiko.

Originaltitel The Wild Bunch
Regissör Sam Peckinpah
Manus Sam Peckinpah, Walon Green
Genre Action, Äventyr, Western, 60-tal
Skådespelare Ernest Borgnine, William Holden, Robert Ryan, Warren Oates, Edmond O'Brien, Jaime Sánchez, Emilio Fernández, Ben Johnson, Strother Martin, L Q Jones, Dub Taylor, Albert Dekker, Bo Hopkins, Alfonso Arau

BjörnBandhund
2022-01-01
Nej, detta är ingen skräpfilm. I själva verket var den bättre än jag trodde. Det var inte lika mycket blodsprutande som jag fått för mig, men när de scenerna väl kommer andas det alldeles för mycket effektsökeri för min smak. Detta och sedan partiet mellan tågrånet och slutstriden, där man tappar intresset ganska rejält, är det som drar ner. Tråkigt tråkigt, för det finns mycket att gilla här - miljöer, musik och själva övergångstemat till en ny epok görs bra. Så en trea får det bli.
hsimpson
2021-05-31
Skräpfilm. Banal och töntig, även om det känns som att filmen själv ser sig som väldigt cool.
jcoke88
2020-05-14
En elegi över människans svullna vämjelighet; samtidigt en hyllning till hennes inneboende, luminösa kraft. Barn torterar ihjäl insekter, vuxna män fåglar. Småbarn tar upp gevär under en massaker och börjar panga. Finns inga värden kvar.
Pava
2017-03-08
Ska väl erkänna att western inte är någon favoritgenre. Inledningen och slutscenen är rullens behållning. Det är på tok för segt och ointressant där emellan. En svag trea!
Bengt_a
2017-01-07
Jag ser inte alls charmen i att mörda oskyldiga, använda civila kvinnor som mänskliga sköldar, betala småflickor för sex (och dessutom inte betala dem tillräckligt), eller poängen med hela slutscenen. Många av karaktärerna var överdrivna, och att ett gäng skulle vara så infernaliskt korkade kändes bara banalt. Alldeles för lång, och för många scener med där alla i scenen krystat flabbar åt ingenting så de håller på att tappa brallorna. Det finns många bättre westernfilmer än denna.
RustyFilm
2016-12-09
Filmen är från 1969 och är högt rankad på IMDb. Visst, den är tekniskt bra. Men handling och skådespeleri är inte lika bra. Viktigt för en västernfilm är rejält "utmejslade" karaktärer. Här är gubbsen så lika varandra att det är svårt att hålla ordning på vem som är vem. Kan gissa att filmens "action-effekter" imponerade -69. Här vissas våld och blodkaskader på ett sätt som nog var ganska nytt då. Men sådant gör inte en film till ett mästerverk, varken då eller nu
martineden
2016-07-11
[rek. ] En verkligt monumental westernfilm! Allt fungerar verkligen perfekt i denna film: regi, klippning, skådespel, manus, ALLT! Scenografi och musik är också högsta klass. En personlig favorit är parallellen som upprättas mellan återblickarna och nuet i filmerna, som uppvisar den tydligt distinktionen mellan karaktärens attityder "nu" och "då". Ett sant mästerverk där karaktärernas paradoxala och motsägelsefulla natur är en drivande motor. Ett odiskutabelt mästerverk!!! 5.
Korben_Dallas
2015-11-05
De är en jäkligt fin film på många sätt, den är fin på ett hetsigt vis och fångar män i en fin men rå glans.
Supernaut
2015-04-26
Mustigt westernepos med vackra vyer, spännande action och en extremt maffig slutstrid. Eftertänksam och sorglig på ett fint sätt.
saggesaliv
2015-02-16
Lysande film på alla sätt och vis. Riktigt häftig western i dess tuffaste klang. Roliga, långa och fantastiskt klippta actionscener med många pistoler och ljuvligt smäll. William Holdens karraktär hör till en av de mer badass genom tiderna. Ultravåldet lyser genom på ett sådant smutsigt och snyggt sätt. Detta älskar jag! Betyg:80/100